Skip to main content
• Just War and Just peace
• Islamic Brotherhood and countering Terrorism
• Religious Freethinking, Acceptance of Denominational Ijtihad and Confronting Takfir Extremism
• Islamic Empathy and Sympathy and Avoidance of Tensions and Conflicts
• Mutual Respect between Islamic Denominatins, Observance of the Etiquettes of Difference and Avoidance of Quarrels, Desecration and Insults
• Normalization of relations with the usurping Zionist regime

36th International Islamic Unity Conference

مدیر گروه مطالعات فرهنگی حوزه علمیه جامعه الزهرا (س): وحدت، به عنوان ایدئولوژی برای ما مسلمانان مطرح است

مدیر گروه مطالعات فرهنگی حوزه علمیه جامعه الزهرا (س): وحدت، به عنوان ایدئولوژی برای ما مسلمانان مطرح است

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، دکتر مریم اسماعیلی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی حوزه علمیه جامعه الزهرا (س) در سخنانی در وبینار سوم سی و ششمین کنفرانس وحدت که از سوی مجمع جهانی تقریب برگزار می شود، با اشاره به اهمیت موضوع اتحاد در دین اسلام به بیان شعار رسول الله یعنی «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» پرداخت و گفت: در قرآن کریم واژه هایی هستند که مستقیم و غیرمستقیم بر بحث وحدت دلالت دارد؛ مانند اعتصام، تعاون، اصلاح، تألیف قلوب، امت واحده، اخوت، صبغه الله، حزب الله. این در حالی است که درباره وحدت نگاه های مختلفی وجود دارد. گاهی وحدت میان مذاهب و فرق اسلامی مطرح است وگاهی وحدت علمی، وحدت سیاسی و گاهی نیز وحدت بین ادیان مطرح است.

دکتر اسماعیلی با بیان این که برخی افراد وحدت را استراتژی و برخی تاکتیک تلقی می کنند، در حالی که وحدت، به عنوان ایدئولوژی ما مسلمانان مطرح است، ادامه داد: اگرچه مصالح امت اسلامی زیر سایه وحدت تأمین می شود اما باید فراتر از مصالح به وحدت نگاه کنیم. کم توجهی و بی توجهی به وحدت به معنای بی توجهی به هویت اسلامی همه ماست. از منظر امام خمینی (ره) وحدت، تکلیف و وظیفه شرعی است و تضعیف وحدت، جرم بزرگی محسوب می شود. حضرت امام (ره) گستره وحدت را شامل نیروهای داخلی و امت اسلامی و علت و ضامن بقای حکومت اسلامی می دانند. بر این اساس به آیه شش و چهار سوره آل عمران توجه کنید، خداوند متعال خطاب به پیامبر (ص) می فرمایند: «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لایتخد بعضنا بعضاً اربابا من دون الله ...» ای پیامبر! به اهل کتاب بگو براساس کلمه که بین ما و شما مشترک است، غیر از خدا را نپرستید و یکدیگر را در برابر خداوند به عنوان پروردگار قرار ندهید.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی حوزه علمیه جامعه الزهرا با اشاره به این که عدم شناخت و معرفت نسبت به توحید ریشه بسیاری از جدایی ها، تفرقه ها و اختلافات است، ادامه داد: امام علی (ع) در حکمت 172 می فرمایند:«الناس اعداء ما جهلوا» مردم دشمن آنچه نمی دانند، هستند. نادان آنچه می داند، دانش می پندارد و غیر از آن را نادرست می خواند و چیزی را که دست نیافته است، انکار می کند، اگر نسبت به توحید، جهل وجود داشته باشد، احساس دشمنی صد چندان خواهد شد. سوال اینجاست که چند درصد از شیعیان و اهل تسنن نسبت به مبانی، اصول، جهان بینی و ایدئولوژی خود تسلط دارند؟چند درصد از مسلمانان نسبت به مشترکات شیعه و سنی و اشتراکات توحیدی ادیان آگاه هستند؟ دشمن از این منطقه تاریک و سیاه بهترین استفاده را می برد و شبهه افکنی کرده و میان موحدین و شیعه و سنی تفرقه و دشمنی ایجاد می کند. وقتی به حدیث عقل و جهل نگاه کنیم، متوجه می شویم که یکی از جنود و لشکریان عقل، علم است.به عبارتی جهل یک بار در مقابل علم و یک بار هم در مقابل عقل مطرح شده است. اگر از منظر عقلانی به علم توجه کنیم، این امر می تواند به تنظیم روابط انسانی و به دست آمدن اعتبار و قدرت بسیار کمک کند.

دکتر اسماعیلی با تاکید بر این که عقب ماندن ممکن است در سیاست، اقتصاد و فرهنگ باشد، توجه به چند نکته در این زمینه را ضروری دانست و گفت:
1- باید مبانی، اصول و جهان بینی اسلام، چه شیعه و چه سنی را به مخاطبان مختلف شامل کودک، نوجوان، جوان، داخل و خارج از کشور شناساند.
2- مبانی، اصول، ترفندها، روش ها و فعالیت های تشکیلاتی و شبکه ای دشمن و جبهه کفر را شناسایی کرد.
3- بعد از شناخت جبهه توحید و حق و جبهه کفر و باطل این موارد را در قالب های مختلف، اعم از کتاب، مناظره، فیلم، عکس، گفت و گو، سخنرانی، کرسی آزاداندیشی بازتاب داد.
4- باید مشخص کنیم که کجا هستیم و کجا باید باشیم، وضع موجود چیست و وضع مطلوب چه باید باشد و راه رسیدن وضع موجود به وضع مطلوب را هم از طریق همین قالب ها بررسی کنیم.
5- باید دشمن مشترک را دقیق تعریف کنیم؛ زیرا باعث وحدت بیشتر می شود و روزمرگی و غفلت و بی هویتی و سستی را از بین می برد و همچنین دیگر اختلافات و تفاوت های کوچک که طبیعی هم هست، محور قرار نمی گیرد و باعث ایجاد درگیری نمی شود، وقتی دشمن مشترک شناسایی شد، تمام نیروها جمع شده و وحدت اتفاق می افتد تا دشمن مشترک عقب رانده شود.
6-  باید کنگره جهانی اربعین را جدی بگیریم زیرا قابلیت تجمیع طوایف گوناگون شیعه و سنی و غیرمسلمان را دارد؛ به عنوان مثال با وجود جنگ تحمیلی 8 ساله که از طرف آمریکا و صدام میان ایران و عراق ایجاد شده بود، به برکت اربعین تنازعات کنار رفت. از این رو حتماً در جبهه توحید هم کنگره اربعین مؤثر خواهد بود. میان شیعه مجمع الجزایری وجود دارد که هر کدام برای خود درحال انجام کار فرهنگی هستند اما کنگره اربعین می تواند آنها را به هم متصل کند. باید در نظر داشته باشیم که این کنگره فقط منحصر به ایام اربعین نیست. باید از اربعین سال جاری برنامه ریزی صورت گیرد تا اربعین سال دیگر جواب بدهد.
7-  هر کار فرهنگی که برای وحدت در نظر گرفته می شود، باید حتماً پیوست رسانه ای داشته باشد. ما در جنگ رسانه ای هم باید پیشتاز  باشیم.
8- ما باید با عینک وحدت به جهاد تبیین نگاه کنیم و آن را جدی تر بگیریم و عملیاتی کنیم. جهاد جایی است که در مقابل آن دشمن قرار دارد و تبیین همه امور هم مد نظر نیست، تدوین مواردی که دشمن روی آن دست گذاشته است، اهمیت دارد. باید با این نگاه به جهاد تبیین دقت کرده و براساس آن برنامه ریزی داشته باشیم.