استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید بدانیم که در گفتوگو هدف، تبیین و اقناع است و نمیخواهیم افکار و اعتقادات شخصی را به یکدیگر القا کنیم.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: اختلاف میان انسان ها در مباحث علمی و یا اعتقادی یک امر طبیعی است؛ چراکه تمایلات درونی، دانش و استعداد هریک از افراد با یکدیگر متفاوت است.
وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) در مورد اینکه انسانها تا زمانی که متفاوت اند، به سمت پیشرفت و خیر حرکت میکنند، تصریح کرد: زمانی که همه افراد شبیه یکدیگر باشند، جامعه پیشرفت نمیکند.
حجت الاسلام مهریزی با طرح این سوال که با قبول اینکه اختلاف و تکثر یک امر طبیعی است، رفتار ما باید چگونه باشد؟ گفت: برخی از افراد موضع سلبی دارند، یعنی میخواهند اختلافات را از ریشه نابود کنند که این امر نه ممکن و نه مطلوب است.
وی ادامه داد: برخی دیگر از افراد در مواجهه با اختلافات شروع به اتهام زنی، نزاع و مشاجره میکنند، ما در آموزه های دینی مان در مذمت مشاجره و اتهام زنی آیات فراوانی را داریم که باید به آن توجه کنیم.
استاد درس خارج فقه خاطر نشان کرد: بهترین راهکار در مواجهه با اختلافات این است که باید این اختلافات مدیریت شود و قسمت های مفید و ارزنده آن برای تحقیق و پژوهش باقی بماند. یکی از بهترین راه ها در مدیریت اختلاف، گفتوگو است.
حجت الاسلام مهریزی با بیان اینکه گفتوگو با مناظره متفاوت است، گفت: در گفتوگو موضوع واحد وجود دارد که طرفین در سود و زیانش سهیم هستند اما در مناظره غرض غلبه است و هریک از افراد در پی اقناع یکدیگر هستند.
استاد درس خارج فقه تصریح کرد: باید بدانیم که در گفتوگو هدف، تبیین و اقناع است و نمیخواهیم افکار و اعتقادات شخصی را به یکدیگر القا کنیم.
حجت الاسلام مهریزی با طرح این سوال که گفتوگو در مسئله تقریب چه نقشی دارد؟ گفت: در مذاهب اسلامی مسلمانان با یکدیگر اختلافاتی دارند که به سه حوزه تقسیم میشود1- اختلافات بنیادی 2- اختلافات جزئی که حساسیتی ندارد 3- اختلافات حساسیت برانگیز و تاثیرگذار.
وی در پایان گفت: ما باید بدانیم که اختلافات میان شیعیان و اهل سنت با گفتوگو و با رعایت اخلاق اسلامی و در فضایی به دور از سیاست قابل حل است و از این طریق بین هیچ یک از طرفین دشمنی ایجاد نمیشود.