Skip to main content
• Just War and Just Peace
• Islamic Brotherhood and Countering Terrorism
• Religious Freethinking, Acceptance of Denominational Ijtihad and Confronting Takfir and Extremism
• Islamic Empathy and Sympathy and Avoidance of Tensions and Conflicts
• Mutual Respect between Islamic Denominations, Observance of the Etiquettes of Difference and Avoidance of Quarrels, Desecration and Insults
• Explaining the Unified Islamic Nation and Islamic Countries Union and Reviewing and Analyzing the Proposed Model
• The Honoring Ceremony of Ayatollah Taskhiri
• Palestine and Islamic Resistance

35th International Islamic Unity Conference

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی سنندج: مسلمانان بیشتر از تقریب باید در مسیر تقارب حرکت کنند

تصویر

ماموستا ذکریا حسینی، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی سنندج، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: مسلمانان با انواع افکار و احزاب مختلف از دیرباز و در طول تاریخ اسلام به دنبال ایجاد وحدت و یکپارچگی بوده اند، اما متاسفانه با اینکه تلاش‌ها و زحمات بسیاری در این راه کشیدند، هنوز نتیجه دلخواه کسب نشده است.

وی به بیان مشکلاتی که در راه وحدت امت اسلام وجود دارد، پرداخت و گفت: مسلمانان بیشتر در راه تقریب تلاش می‌کنند تا تقارب، در واقع تقریب یک طرفه است؛ حال آنکه  مسلمانان اگر می‌خواهند با یک فکر، یک گروه و یا یک مذهب، نزدیکی و وحدت ایجاد کنند باید دو طرفه باشد، که اگر یک طرف باشد، بعد از مدتی این وحدت از بین می‌رود. 

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی سنندج اضافه کرد: پس یکی از مشکلات جامعه اسلامی این بوده است که مسلمانان چه با افکار مختلف، چه با احزاب مختلف، چه با مذاهب مختلف، همواره در طول تاریخ فقط هدفشان جذب طرف مقابل باشد؛ به همین دلیل هیچگاه وحدت و تقریبی روی نداده است، حال آنکه اگر این ارتباطات دو طرفه باشد، وحدت هم به وقوع می‌پیوندد.

ماموستا حسینی تصریح کرد: در واقع  انسان تا زمانی که به گفت‌وگو بپردازد، اما به آن عمل نکند،تاثیر چندانی در جامعه اسلامی ندارد، مرحله بعد تقارب عملی است؛ یعنی همه ما باید برای حفظ وحدت تلاش کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: برای اینکه وحدت شکل بگیرد، باید دو اقدام  انجام دهیم؛ یک، اینکه وحدت دو طرفه باشد و دوم، اینکه به حرفایی که می زنیم، جامه عمل بپوشانیم که اگر فقط یکی از اینها باشد یا هیچ‌کدام نباشد، وحدت بین مسلمانان ایجاد نخواهد شد.