Skip to main content
• Just War and Just Peace
• Islamic Brotherhood and Countering Terrorism
• Religious Freethinking, Acceptance of Denominational Ijtihad and Confronting Takfir and Extremism
• Islamic Empathy and Sympathy and Avoidance of Tensions and Conflicts
• Mutual Respect between Islamic Denominations, Observance of the Etiquettes of Difference and Avoidance of Quarrels, Desecration and Insults
• Explaining the Unified Islamic Nation and Islamic Countries Union and Reviewing and Analyzing the Proposed Model
• The Honoring Ceremony of Ayatollah Taskhiri
• Palestine and Islamic Resistance

35th International Islamic Unity Conference

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): اصول اعتقادی مشترک، محکمترین ادله برای وحدت است/ فلسطین، نمادی برای تحکیم وحدت

1

حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در چهاردهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به بحث تحکیم وحدت اسلامی و وحدت ادیان، گفت:همه ما اعم از مسیحیت، یهودیت، اسلام و ادیان ابراهیمی باید اتحاد و وحدت داشته ‌باشیم و معنویت دینی را در جوامع کنونی ترویج دهیم. علمای ما هم قبول دارند که جا دارد در مقابل الحاد و معنویت‌های غیر دینی و عرفان‌های کاذب، ادیان ابراهیمی یک فعالیت مؤثر و جذاب داشته باشند. 

وی ادامه داد: حال که در یک نگاه کلی نیاز به وحدت ادیان ابراهیمی داریم، پس زمانی که به وحدت اسلامی می‌رسیم مسئله جدی‌تر و ضروری‌تر به نظر می‌رسد. می شود گفت، وحدت در جهان اسلام هم مبناش این است که در اصولی چون توحید، نبوت و معاد با برادران اهل سنت اشتراک داریم و مبانی دینی و اصول اعتقادی اولین دلیل و یکی از محکمترین ادله برای  وحدت است. 

حجت الاسلام و المسلمین معلمی افزود: نکته‌ دوم این است که به هر صورت بین انسان‌ها اختلاف نظر وجود دارد؛ اما اختلاف نظر هم در یک فضای آرام، صمیمی و دوستانه بیشتر قابل حل است؛ لذا این مبنای دوم هست که ما باید وحدت داشته باشیم  و در یک فضای دوستانه و صمیمی بشینیم  و مباحثمان را مطرح کنیم. حالا ممکن است در این مسئله به توافق برسیم یا نرسیم ولی حداقل زوایای بحث برای هر دو طرف بیشتر روشن می شود؛ یعنی ما می‌توانیم دریابیم که طرف مقابل ما با چه مبنایی مخالف ما هست.

وی خاطر نشان کرد: در یک فضای دوستانه و با اتحاد بهتر می‌توانیم مشکلات جهان اسلام را حل کنیم؛ چه مشکلاتی که در درون خود جهان اسلام وجود دارد چه مشکلاتی که از بیرون  به آن تحمیل می شود. مشکلاتی که از  بیرون به جهان اسلام تحمیل می‌شوند، شدیدتر نیاز به وحدت دارند؛ مثلا در مورد قضیه فلسطین اگر واقعا از روز اول اتحاد بین جهان اسلام وجود داشت و دولت‌ها همکاری می‌کردند، اصلا کار به اینجا نمی‌رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت:  خود این که جهان اسلام متحد می‌شوند، دست به دست هم می دهند و هم فکری می‌کنند باعث می‌شوند دشمن را تا جایی که آمده، متوقف بکنند. دشمن می‌خواهد نه تنها در فلسطین که یک نماد است بلکه بقیه‌ی جاهای جهان اسلام را هم تصرف بکند و همین طورجلو بیاید و یا بقیه جهان اسلام را با خود موافق بکنند یا با آن‌ها مقابله بکنند. 

وی تأکید کرد: خود فلسطین می تواند نمادی باشد برای تحکیم وحدت و مقابله در برابر آنچه که از بیرون به ما تحمیل می‌شود؛ یعنی درواقع اگر جهان اسلام خودش را آنجا نشان بدهد و به فلسطین کمک کند که به پیروزی برسند،  تنها فلسطین به پیروزی نرسیده‌است بله کل جهان اسلام به پیروزی رسیده است. امروز موضوع، فلسطین است، فردا جای دیگر و پس فردا جای دیگر، فرقی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین معلمی  خاطر نشان کرد: قضیه داعش واقعا نشان داد که اگر ما مقداری دست به دست هم بدیم و در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و ...با هم متحد شویم، می توانیم پیروز شویم. داعش  یک گروه تنهایی که چند نفر دور هم جمع شده باشند،  نیست؛ بلکه  یک چیز حساب شده و طراحی شده ای است که چندین سال است روی آن کار کرده اند. می‌خواستند با کل جهان اسلام از درون جنگ کنند و نشان بدهند که خود مسلمان‌ها با هم جنگ دارند و یکدیگر را قبول ندارند و در واقع به نام اسلام ، پرونده‌ اسلام را ببندند.

وی تأکید کرد:هرقدر رفتار مسالمت‌آمیز در جهان اسلام بیشتر شود، اختلافات نظری هم بهتر مطرح می‌شود. بنا نیست که شیعه، سنی بشود و یا سنی، شیعه شود. بناست که این‌ها بتوانند دوستانه صحبت کنند مثل خود علمای شیعه و خود علمای سنی که بین خودشان هم اختلاف نظر وجود دارد و هر قدر با تفاهم بتوانند با یکدیگر بحث بکنند، بهتر به نتیجه می‌رسند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: مشکلاتی هست که دشمنان جهان اسلام از خارج به آن تحمیل می‌کنند و  فقط با وحدت اسلامی قابل حل است. قضیه لبنان و فلسطین و جنگ سی و سه روزه و ... نشان داد که اگر جهان اسلام  یک مقدار مقاومت کند، دشمن شکست می خورد. درواقع شکست ما از بزرگی دشمن نیست، بلکه از ضعف ماست. ما قوی باشیم، دشمن ضعیف خواهد شد.