Skip to main content
• Just War and Just Peace
• Islamic Brotherhood and Countering Terrorism
• Religious Freethinking, Acceptance of Denominational Ijtihad and Confronting Takfir and Extremism
• Islamic Empathy and Sympathy and Avoidance of Tensions and Conflicts
• Mutual Respect between Islamic Denominations, Observance of the Etiquettes of Difference and Avoidance of Quarrels, Desecration and Insults
• Explaining the Unified Islamic Nation and Islamic Countries Union and Reviewing and Analyzing the Proposed Model
• The Honoring Ceremony of Ayatollah Taskhiri
• Palestine and Islamic Resistance

35th International Islamic Unity Conference

دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان: پروژه «وحدت اسلامی» باید به‌صورت عینی در عرصه عمل پیاده‌سازی و اجرا شود

تصویر

شیخ بلال سعید شعبان، دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان در وبینار روز دوم کنفرانس وحدت، بیان داشت: «وحدت» یک واجب دینی و یک نیاز انسانی و اسلامی است. خداوند متعال در قرآن کریم ضمن دعوت مسلمانان به حفظ وحدت، آن‌ها را از پرداختن به هرگونه تفرقه و تنازع برحذر داشته است. در همین ارتباط، خداوند کریم می‎‌فرماید: «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید». کما این‌که خداوند در یک آیه شریفه دیگری می‌فرماید: «و فرمان خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید و نزاع نکنید تا سست نشوید و قدرت و شوکت شما از میان نرود و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است». خداوند متعال سلسله مؤلفه‌هایِ مورد نیاز برای تحقق «وحدت اسلامی» را نیز در میان ما مسلمانان و مؤمنان قرار داده است. از جمله این مؤلفه‌ها می‌توان به خدای واحد، دین واحد، قرآن واحد، قبله واحد و هدف واحد اشاره کرد. قرآن کریم در آیات بسیاری، مسلمانان را به حفظ وحدت دعوت کرده است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «این امت شماست که امتی یگانه است و من نیز پروردگار شما هستم پس مرا بپرستید». خداوند متعال در جایی دیگر از قرآن کریم نیز فرموده است: «آن‌ها که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقام‌شان نزد خدا برتر است و آن‌ها پیروز و رستگارند».

دبیر کل جنبش توحید اسلامی با بیان اینکه ما مؤمنان و مسلمانان باید با یکدیگر دوست و برادر باشیم، اظهار داشت: خداوند عزوجل در قرآن کریم فرموده است «مردان و زنان باایمان، ولیّ و یار و یاور یکدیگرند. امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، نماز را برپا می‌دارند و زکات را می‌پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند. به زودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرار می‌دهد». خداوند متعال همچنین می‌فرماید: «سرپرست و ولیّ شما تنها خداست و پیامبر او و آن‌ها که ایمان آورده‌اند. همان‌ها که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می‌دهند و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد باایمان را بپذیرند، پیروزند زیرا حزبِ خدا پیروز است». بنابراین، باید میان ما مسلمانان و مؤمنان، حب و دوستی و مودت وجود داشته باشد. اهل ایمان باید از چنین ویژگی‌هایی برخوردار باشند. اهل ایمان تنها باید با شیطان و اولیای آن دشمنی داشته باشند. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «در حقيقت‏ شيطان دشمن شماست.‏ شما نيز او را دشمن گيريد، او فقط دار و دسته خود را فرا مى‏‌خواند تا آن‌ها از ياران آتش باشند». خداوند در آیه شریفه دیگری نیز می‌فرماید: «مسلّما يهوديان و كسانى را كه شرک ورزيده‏‌اند، دشمن‏ ترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت». شاید برخی زمانی که با این اصول ایمانی مواجه می‌شوند، اینگونه بگویند: «ما دارای رنگ‌ها، نژاد‌ها، مذاهب، زبان‌ها و قومیت‌های مختلفی هستیم. پس چگونه می‌توانیم با یکدیگر وحدت و یکپارچگی داشته باشیم. آیا اسلام چنین چیزی را از ما می‌خواهد»؟ خداوند متعال در قرآن کریم آورده است که می‌تواند همه مردم را به یک «امّت واحده» تبدیل کند، اما مشیت و اراده‌اش این بوده است که این پروژه اسلامی و ایمانی با اراده انسان انجام شود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه کثرت‌گرایی مذهبی و قومیتی یک نعمت است، افزود: کثرت‌گرایی مذهبی و قومیتی دلیل آشکاری بر جهانی بودن پروژه اسلامی است. خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) را خطاب قرار داده و می‌فرماید: «و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم». در قرآن کریم همچنین آمده است: «ما تو را به حق برای بشارت و بیم دادن مردم جهان فرستادیم و تو مسئول گمراهی دوزخیان پس از ابلاغ رسالت، نیستی». هدف اصلی و اساسی از تنوع قومیت‌ها و مذاهب در صفوف بشریت، فراهم شدن زمینه جهت آشنا شدن آن‌ها با یکدیگر و تشکیل ائتلاف و ایجاد وحدت است. هدف از این تنوع، تفرقه و جدایی نیست. در همین ارتباط، خداوند متعال در قرآن کریم می‎‌فرماید: «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. خداوند دانا و آگاه است». بر اساس آنچه که گفته شد، از دیدگاه خداوند جایز نیست که این تنوع در بشریت به اختلاف و تفرقه منجر شود و این تنوع از نعمت به نقمت تبدیل گردد.

وی افزود: هرگونه رقابت میان‌ انسان‌ها باید در چارچوب خدمت به پروژه انسانی و اسلامی باشد. رسول خدا (ص) در این ارتباط می‌فرمایند: «بهترین مردم کسى است که براى مردم سودمندتر است». بنابراین، انسان‌ها هیچگاه نباید تفاوت در رنگ‌ها، نژادها، ادیان، مذاهب و قومیت‌ها را در برقراری ارتباط با یکدیگر دخیل کنند. همه انسان‌ها در اصلِ انسانیت با یکدیگر مشترک هستند. در همین راستا، پیامبر اکرم (ص) در یک حدیث زیبا می‌فرمایند: «ای مردم! همه شما از آدم هستید و آدم از خاک». پیامبر اکرم (ص) همچنین فرموده‌اند: «ای مردم! آگاه باشید که پروردگارتان یکی است و پدرانتان نیز یکی هستند. بنابراین بدانید که نه عربی را بر عجم و نه عجمی را بر عرب و نه سیاهی را بر سفید و نه سفیدی را بر سیاه برتری است؛ مگر بر اساس تقوا». این‌ها جملگی سلسله قواعد اصلی و اساسی هستند که پروژه «وحدت اسلامی» مبتنی بر آن‌هاست. در اینجا قصد دارم به منظور تحقق «وحدت اسلامی» پیشنهاداتی را ارائه کنم.

شیخ بلال سعید شبان در ادامه به طرح پیشنهادی در این زمینه پرداخت و گفت: شاید یکی از مهمترین پیشنهادات این باشد که ما بیش از اختلافات، بر روی نقاط اشتراک میان خود متمرکز شویم. زمانی که ما روی نقاط مشترک‌مان متمرکز می‌شویم، بدان معناست که جملگی به دنبال وحدت، تعامل و انسجام هستیم. برعکس، زمانی که ما بر روی نقاط اختلافی تمرکز کنیم، بدان معناست که در صدد دامن زدن به اختلافات و عمیق‌تر کردن آن‌ها هستیم. ما روحانیون در اینجا نقش مهمی داریم و باید یک گفتمان واحد داشته باشیم. گفتمان ما باید به گونه‌ای باشد که وحدت در بطن آن هویدا باشد. گفتمان ما روحانیون و پرچمداران وحدت در مجالس، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باید اینگونه باشد. پروژه «وحدت اسلامی» باید به صورت عینی در عرصه عمل پیاده‌سازی و اجرا شود. این پروژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و جهادی کارایی دارد. تنها از این رهگذر است که ما می‌توانیم یک امّت تکامل‌یافته را تشکیل دهیم. خداوند متعال در همین ارتباط در قرآن کریم می‌فرماید: «همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید». ریسمانی که امت اسلامی باید به آن چنگ بزند، همان ریسمان وحدت است. اینجا ما از «وحدت اسلامی» حتی در حوزه اقتصادی نیز سخن می‌گوییم. زمانی که ما در حوزه اقتصادی شاهد ظهور و بروز «وحدت اسلامی» باشیم، آنگاه دیگر اجازه نمی‌دهیم که بیگانگان، سرزمین‌هایمان را محاصره کنند. یکی از آشکارترین و زیباترین اشکال «وحدت اسلامی» در حوزه اقتصادی اقدامی است که جمهوری اسلامی ایران با ارسال کاروان‌های سوخت به لبنان، انجام داد.

او با اشاره به اینکه لبنان محاصره شده است، اظهار داشت: علت محاصره لبنان چیست؟ لبنان را محاصره کرده‌اند تا آن را وادار به دست کشیدن از گزینه‌های جهادی خود کنند. لبنان را محاصره کرده‌اند تا آن را برای عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی تحت فشار قرار دهند. ازجمله دیگر دلایل محاصره لبنان، وادار ساختن آن به ترسیم مرزهای دریایی و زمینی بر اساس منافع و مصالح رژیم غاصب صهیونیستی است. بیگانگان به دنبال آن هستند تا لبنان از ابراز همبستگی با ملت فلسطین دست بکشد و آن‌ها را در برابر دشمن غاصب صهیونیستی تنها بگذارد. به هر حال، کاروان‌های سوخت جمهوری اسلامی ایران وارد لبنان شدند و محاصره علیه این کشور را شکستند. شاید بتوان گفت که تأثیرگذاری این اقدام ایران به اندازه برگزاری بسیاری از کنفرانس‌های مختلف در عرصه «وحدت اسلامی»، مؤثر بوده است. قریب به 40 سال است که جمهوری اسلامی ایران تحت محاصره اقتصادی بیگانگان قرار دارد. اکنون پروژه «وحدت اسلامی» برای مقابله با این محاصره کجاست؟ پروژه انسجام و یکپارچگی کجاست؟ امروز عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و دیگر کشورها تحت محاصره قرار دارند. بیگانگان، اقتصاد کشورهای منطقه و کشورهای حامی مقاومت را به شدت هدف قرار داده‌اند و نفت و ثروت‌های منطقه را به یغما می‌برند. چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ علت اصلی آن است که پروژه «وحدت اسلامی» در عرصه عمل پیاده‌سازی نشده است.

دبیر کل جنبش توحید اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی باید یک بازار اقتصادی مشترک در سطح منطقه تشکیل بدهند تا ملت‌هایی نظیر فلسطین، لبنان، ترکیه، عراق، ایران و سوریه به عضویت آن درآیند و مشکلات اقتصادی‌شان حل و فصل شود، تصریح کرد: برداشتن گام‌هایی از این دست می‌تواند نقطه آغازین برای حرکت به سمت «چنگ زدن به ریسمان الهی» یا همان «وحدت اسلامی» باشد. مسلمانان از این طریق می‌توانند در برابر باج‌خواهی‌های ایالات متحده آمریکا در منطقه بایستند. یکی دیگر از اقدامات و گام‌هایی که می‌تواند امت اسلامی را به سمت «وحدت اسلامی» رهنمون سازد، حمایت از مسئله فلسطین و جهاد فلسطینیان است. زمانی که ما از ملت فلسطین در چارچوب محور مقاومت حمایت می‌کنیم، فلسطینیان دیگر تنها نیستند. این گامی است که می‌تواند ترجمانِ عملیاتی و عینی «وحدت اسلامی» باشد. تمامی اقشار و مذاهب در امت اسلامی باید با یکدیگر متحد شوند. آتش خشم ما باید بر سر دشمن ریخته شود و نه بر سَر خودمان. کشورهای اسلامی باید ارتش‌های خود را به صورت یکپارچه برای آزادسازی محل عروج پیامبر اکرم (ص) آماده سازند. می‌خواهم به این مسئله اشاره کنم که ما از امکانات و توانمندی‌های لازم برای تشکیل یک ائتلاف قدرتمند در برابر بیگانگان برخوردار هستیم.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر، مسلمانان جمعیتی بالغ بر 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و جملگی دارای ارزش‌ها و اصول واحدی هستند که می‌توانند با تکیه بر آن‌ها در برابر بیگانگان ایستادگی کنند، افزود: مسلمانان در یک نقطه جغرافیایی استراتژیک از جهان قرار گرفته‌اند. امروز کنترل بسیاری از گذرگاه‌های آبی ازجمله کانال سوئز، تنگه باب المندب، تنگه هرمز و ... در دست مسلمانان است. بنابراین، کشورهای اسلامی دارای یک موقعیت جغرافیایی راهبردی هستند که می‌توانند به بهترین شکل ممکن از آن بهره‌برداری نمایند.  تمامی شرایط لازم برای شکل‌گیری وحدت و یکپارچگی در امت اسلامی مهیا است. ما باید در برابر اقدامات قلدرمآبانه آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی، پرچم وحدت و عدالت را به اهتزاز درآوریم.

شیخ بلال سعید شبان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، اجرا کردن عینی و عملیِ «وحدت اسلامی» در حمایت از ملت فلسطین و آزادسازی مسجدالاقصی نهفته است. باید بدانیم که ملت فلسطین امروز به نیابت از تمامی امت اسلامی درحال مبارزه است. این مسئولیت تمام امت اسلامی است که به جای منازعه و تفرقه با یکدیگر، به مبارزه با دشمن شماره یک جهان اسلام بپردازند. ملت قهرمان فلسطین در طول 70 سال گذشته در برابر صهیونیست‌های اشغالگر مقاومت و ایستادگی کرده است. این ملت امروز منتظر وحدت ما و منتظر قدرتِ نشأت‌گرفته از این وحدت است. بنابراین، حمایت از مسئله فلسطین و مقاومتِ فلسطینیان یکی از نمادهای بارز و برجسته تحقق «وحدت اسلامی» در امت اسلامی است. ما برای دستیابی به انسجام و یکپارچگی باید حمایت از فلسطین را در دستور کار خود قرار دهیم. اینگونه است که می‌توانیم پروژه جهانی برقراری عدالت در میان عموم مردم در سراسر جهان را پیاده‌سازی و اجرا کنیم و تمامی رژیم‌های استکباری را که در طول سالیان متمادی به بشریت ظلم و ستم کرده اند، به زیر بکشیم.