Skip to main content
• Just War and Just Peace
• Islamic Brotherhood and Countering Terrorism
• Religious Freethinking, Acceptance of Denominational Ijtihad and Confronting Takfir and Extremism
• Islamic Empathy and Sympathy and Avoidance of Tensions and Conflicts
• Mutual Respect between Islamic Denominations, Observance of the Etiquettes of Difference and Avoidance of Quarrels, Desecration and Insults
• Explaining the Unified Islamic Nation and Islamic Countries Union and Reviewing and Analyzing the Proposed Model
• The Honoring Ceremony of Ayatollah Taskhiri
• Palestine and Islamic Resistance

35th International Islamic Unity Conference

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی: فلسفه بزرگ جهاد در اسلام، پیشگیری از جنگ است

تصویر

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی، عضو شورای نگهبان در سومین وبینار از سلسله وبینارهای سی‌ وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم در عصر جدید، مسئله تجارب بین‌المللی در ارتباط با تهیه ساز و کارهای صلح پایدار و جهان عاری از جنگ است. با دقت در آیات، روایات، سیره رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) می‌بینیم که این ساز و کارها به روشنی استفاده می‌شود و قانون مترقی و خیرخواهانه جهاد در اسلام برای فتوحات ، کشورگشایی، تحمیل عقیده و قتل و غارت دیگر ملت‌ها وجود ندارد. در واقع فلسفه مهم جهاد در اسلام به معنی پیش‌گیری از وقوع جنگ و یا ادامه آن است.
 
وی ادامه داد: اسلام چنانکه از نامش پیداست، آیین سلم، صلح، ایمان و امنیت است باید گفت از نظر اسلام، تامین و تضمین صلح پایدار و همه جانبه و فراهم نمودن زمینه تحقق جهانی عاری از جنگ در گرو عملیاتی شدن دو دستور مهم خدای بزرگ در قرآن عزیز است که یکی تحصیل قوت و ارتقای سطح اقتدار نظامی و دیگری نمایش توان نظامی به دشمن است.
 
آیت الله حسینی خراسانی اضافه کرد: آیه مبارکه « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» دستور به تحصیل اسباب اقتدار و کسب توان بالای نظامی می دهد، یعنی اقتدار نظامی یک حکومت تحت مدیریت رهبری عادل که به نفع همه جهان کار می‌کند، است و این از بزرگترین سازو کارهای صلح همه جانبه و پایدار و از بزرگترین عناصر پیشگیری از وقوع جنگ است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در همین خصوص ادامه داد: البته در این مورد صرف اقتدار کفایت نمی کند در واقع باید این اقتدار به نمایش گذاشته شود به نحوی که دولت ها و قدرت های زیاده خواه، زورگو و چپاول گر آن را ببینند و لمس کنند.
 
آیت الله حسینی خراسانی تصریح کرد: در سوره توبه آیه 123 آمده است که « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلونَكُم مِنَ الكُفّارِ وَليَجِدوا فيكُم غِلظَةً ۚ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ مَعَ المُتَّقينَ» به این معنی است که با رزمایش و مانورهای نظامی این اقتدار و توان بالای نظامی باید به دشمن نشان داده شود.

عضو شورای نگهبان اضافه کرد:  اگر دولتی تحت زعامت انسانی عادل و حکیم و صاحب اقتدار باشد و شمشیر که نماد اقتدار ، آهن که نماد صلابت، استواری و مقاومت و ذلت ناپذیری است، به کار بگیرد در چنین شرایطی، طبعا دین و دنیای بشر اصلاح خواهد شد. امیر مومنان می‌فرمایند: « وَاللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنيا و َلا دينٌ إِلاّ بِهِ» یعنی صلاح، ساماندهی، صلح و آرامش دینی و دنیوی بشریت جز در سایه جهاد مقدس که جهاد قرآنی و انسانی است، امکان پذیر نیست.
 
 آیت الله حسینی خراسانی با بیان این مطلب افزود: اگر در اسلام با صراحت تمام و فریاد رسا اعلام شده است «اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فِی اَلسَّیْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ اَلسَّیْفِ» که تمام خیر و خوبی ها در سایه شمشیر است، به این معنا نیست که اسلام دین جنگ، دین خشونت و کشورگشایی است بلکه به این معناست که اگر امت اسلامی دارای اقتدار باشند، دشمن هیچ وقت طمع جنگ و آتش افروزی در ذهنش خطور نمی کند، باید گفت عامل مهم بازدارندگی متجاوزان از جنگ و آتش افروزی این است که احساس کنند که امت اسلامی صاحب اقتدار است و اجازه تجاوز به حوزه دینی را نخواهد داد.

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: در زمان جنگ ایران و عراق، آمریکایی ها به دلیل اینکه ما در قسمت نظامی و دفاعی دچار ضعف هایی بودیم به خودشان اجازه دادند و دسیسه هایی را علیه نظام جمهوری اسلامی ما چیدند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اگر احیانا فکر جنگ در مغزشان شکل بگیرد و در محاسباتشان دچار خطا شوند، پاسخی کوبنده و شکننده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد. اگر آنها امروز دست از پا خطا نمی‌کنند، صرفا به لطف و برکت اقتدار  بالای نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

آیت الله حسینی خراسانی در پایان گفت: اگر سخن از ساز و کارهای ایجاد صلح همه جانبه و پایدار جهانی و دستیابی به جهانی عاری از جنگ به میان می‌آید، به این دلیل است که این مسئله یک دغدغه جدی برای دلسوزان بشر و یک مطالبه به حق برای همه انسان های صلح طلب و آشتی جو است، بنابراین براساس فرمایشات قرآن کریم باید در همه زمینه ها قوی شد و کسب اقتدار کرد تا جنگی رخ ندهد، فلسفه بزرگ جهاد در اسلام پیشگیری از جنگ و ادامه جنگ است.