Skip to main content

38th International Islamic Unity Conference

کرامت انسان، عدالت و امنیت از جمله اهداف مشترک اسلامی برای توسعه پایدار در منطقه است

دکتر شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین
و صلی الله علی سیدنا محمد وآله  الطاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعه باحسانه الی یوم الدین

تبریک عرض می‌کنم اعیاد سعید ولادت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ولادت امام جعفر صادق علیه السلام را به همه‌ی میهمانان عزیز و حضار محترم در سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی. همچنین تشکر می‌کنم از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که دعوت ما را پذیرفتند. خیر مقدم عرض می‌کنیم به تمامی علما و فرهیختگان حاضر به خصوص میهمانانی که از خارج از کشور و خارج از تهران دعوت ما را پذیرفتند و قدم رنجه فرمودند.

سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع "همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسئله فلسطین" به هدف پیگیری دیپلماسی تقریب و گفتمان امت واحده، برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی آغاز می‌گردد. از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران کمال تشکر را داریم که در سفر خود به کشور عراق به این مفهوم بنیادین اشاره کردند و آن را به عنوان مطالبه‌ای اساسی یادآور شدند. این اندیشه عمیق که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (قدس سره) پایه‌گذار آن بودند، شایسته توجهی جدی و ویژه است.

هدف اصلی و بنیادین ما در کنفرانس‌های وحدت در چهار دوره اخیر این بوده که جوامع اسلامی به سمت این مفهوم قرآنی آرمانی حرکت کنند و آن را به منصه ظهور برسانند تا مرزهای کشورهای اسلامی کمرنگ شود، پول واحد اسلامی رواج یابد و مجلس واحدی که بتواند قوانین و مقررات مشترک و اجتماعی را به تصویب برساند، در این اتحادیه فعال گردد.

در این برهه حساس تاریخی که جهان درگیر دو جنگ مخاطره‌آمیز و خانمان‌سوز است، بر امور ذیل تأکید می‌کنیم:

1.قرآن کریم یگانه راهنمای وحیانی حفاظت‌شده برای بشریت است. صلح و دوستی با مسلمانان و هم‌پیمانان و مقاومت در برابر طاغوت و ظلم مستکبران از آموزه‌های حیات‌بخش آن است. سه ارزش مشترک در جامعه انسانی یعنی کرامت انسان، عدالت و امنیت از جمله اهداف مشترک اسلامی برای توسعه پایدار در منطقه است. کرامت انسانی، عطیه‌ای الهی است که به طور یکسان و بدون ملاحظه افکار و عقاید هر انسانی از آن جهت که انسان است، از ناحیه خداوند به بشر اعطا گردیده است. مجموعه‌ای از خصوصیات این کرامت انسانی که اندیشه‌ورزی و خداجویی در رأس آنهاست، بشر را از بقیه موجودات عالم متمایز می‌کند. همچنین حق زیستن و حق دسترسی به آب و غذا و مسکن از بدیهی‌ترین حقوقی است که با اعطای کرامت به انسان متبلور گشته است.

2.هر نوع تعرض به این حقوق مصداق بارز ظلم است و عدالت، دستوری عقلی و الهی است برای این که بشر بتواند دولتی پایدار تأسیس کند که در آن حقوق تمامی انسانها به طور یکسان فارغ از وابستگی‌های قومی، مذهبی و دینی محترم شمرده شده و زمینه‌ای برای تعاملات منصفانه اجتماعی به دست ‌دهد. زیاده‌خواهان و مستکبران عالم همواره با ابزارهای زر و زور و تزویر بر آن هستند که حقوق دیگران را به نفع خود مصادره کنند و برای دستیابی به منافع بیشتر از هیچ ظلمی دریغ ندارند، طوری که اینک در غزه و سرزمین‌های اشغالی دستشان به خون بی گناهان، کودکان، زنان و سالخوردگان آلوده گشته و بازخوانی تاریخ تلخ گفته ملکوتیان «اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء» را به خاطر آورده است. توبیخ الهی شامل حال آنانی گردید که همانند بنی اسرائیل علی رغم این که پیمان بسته بودند که خون بی‌گناهان را نریزند و کسی را از خانه‌اش بیرون نکنند ولی نقض عهد کردند و وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ// ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ...

این وعده الهی در قرآن است که شما بنی اسرائیل علی‌رغم تعهد قبلی، دستتان را به خون بی گناهان آلوده کردید و بسیاری را از خانه و کاشانه خود آواره نمودید. خداوند به شما وعده داده که جزای این کار شما در دنیا خزی، خواری و رسوایی و در آخرت شدیدترین عذاب الهی است و بدانید که خداوند از کرده شما غافل نیست.فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٨٥﴾

و ما امروز این وعده الهی یعنی این خذلان رژیم غاصب صهیونیستی را مشاهده می‌کنیم. در حوزه‌ نظامی با شکستی بدون دستاورد، در حوزه سیاسی با اختلاف درونی، در حوزه اجتماعی با تظاهرات علیه جنگ در خیابانها، در حوزه فرهنگی با از دست دادن وجاهت جهانی و ترک گردشگران و در حوزه اقتصادی با بی‌اعتباری و توقف سرمایه‌گذاری خارجی به وضوح این ذلت، خسارت و خذلان نزد همه آشکار و مشاهده گردید.

3.امنیت جهانی در گرو پیشگیری از زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی مستکبران عالم است. کشورهای اسلامی منطقه و همسایگان ما بدانند که اهداف توسعه پایدار نیازمند امنیت جهانی و منطقه‌ای است و این امر بدون همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به این ارزش مشترک امکان‌پذیر نیست. ما می‌توانیم با همکاری‌های منطقه‌ای از جنایات جنگی که در غزه واقع شد و در کرانه باختری و فلسطین اشغالی و لبنان در حال وقوع است، پیشگیری کنیم و توقف این جنایات را در میدان عمل رقم بزنیم. تأمین امنیت منطقه در گرو وحدت عملی کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم غاصب و در تأمین امنیت برای مردم فلسطین است. ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو تأمین امنیت منطقه با استفاده از عقلانیت حاکمان کشورهای غرب آسیاست.

همچنین جنگ روسیه و اوکراین را نه تقابل اروپا با روسیه بلکه تقابل ناتو به سرکردگی آمریکا با روسیه می‌دانیم و به اتحادیه اروپا توصیه می‌کنیم که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند و بازخوانی منافع مشترک با روسیه را در دستور کار قرار دهد. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و انگلیس تمایلی به تقویت اتحادیه اروپا ندارند و منافع خود را در فروپاشی اتحادیه اروپا و سقوط ارزش یورو در این منطقه می‌دانند. اروپا باید با هوشیاری از این دام خطرناک جهانی به در رود.

4.مایه امید است که جهان اسلام رو به صلح عادلانه نهاده و تلاش می‌کند گفتمان ستیزه‌جویی را از منطقه حذف کند. ما از توقف جنگهای بی‌حاصل در یمن و سوریه استقبال کردیم و از بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه اظهار خشنودی می‌کنیم. گفت و گو را یگانه راه برای دستیابی به صلحی پایدار در منطقه می‌دانیم و از این که کشورهای پیشتاز اسلامی همچون پادشاهی سعودی و ترکیه ایجاد پلهایی بین مذاهب اسلامی را در مکه و استانبول در دستور کار خود قرار دادند و ارزش های مشترک را به دور از تکفیر و افراطی‌گری دنبال می‌کنند، استقبال می‌کنیم و این دو دولت کریم را به توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کنیم و از این که فراملی‌گرایی با محوریت افراطی‌گری قومی و مذهبی را به حاشیه می‌رانند، تشکر می‌کنیم. این حرکت می‌تواند الگویی برای دیگر کشورهای واگرای منطقه شده و این تنبه را ایجاد کند که هرگز دولت های بیگانه نمی‌توانند تأمین کننده صلح پایدار در منطقه باشند.

این حرکت دوجانبه به سوی یکدیگر، نویدبخش صلحی پایدار و همکاری‌ بادوام در منطقه است.امیدواریم همکاری کشورها گسترش یابد و به هم‌افزایی در حوزه دانش و فناوری، امنیت منطقه‌ای، قدرت سیاسی و مبادلات سودمند اقتصادی و فرهنگی منجر گردد و هم‌گرایی رسانه‌ای جای واگرایی تبلیغات مذهبی را بگیرد و زمینه مساعدی برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی به دست دهد.

5.تأسیس امارت اسلامی افغانستان فرصتی تکرارناپذیر برای خدمتی عادلانه و صادقانه به همه اقوام و مذاهب مختلف برای طالبان به دست داده است. امیدواریم امارت اسلامی افغانستان با رعایت حقوق همه شهروندان و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنها، اتهام قومیت‌گرایی و تبعیض را از خود بزداید. تعصبات قومی و زبانی، جز بازگشت خسارات سابق و درگیری و نزاع ملی، پیامد دیگری در بر نخواهد داشت. در کنار آن، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده برای دستیابی امارت اسلامی افغانستان به همه‌جانبه‌گرایی اعلام می‌کند.

6.مدارس اسلامی و مؤسسات آموزشی و تعلیمی در سراسر جهان اسلام  به خصوص در کشور پاکستان را دعوت می‌کنیم که تعلیمات افراطی‌گری و تکفیرگرایی را از درون خود بزدایند و اینک که کشورهای اسلامی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند، طلابی تربیت کنند که نوک تیز پیکان و قلم خود را متوجه مستکبران عالم و طواغیت زمان بگیرند و از ایجاد تفرقه و تنازع درون جهان اسلام که دامی از سوی دشمنان جهان اسلام است، پرهیزکرده و محبت و رحمت را در بین مسلمانان ترویج دهند. وعده الهی به مغفرت و اجر عظیم در گرو دوستی با مسلمانان از همه اقوام و ملل و مذاهب اسلامی است.

در پایان، یک بار دیگر از ریاست محترم جمهور و تمامی علما و فرهیختگان حاضر به خصوص میهمانانی که از خارج از کشور و خارج از تهران دعوت ما را پذیرفتند و قدم رنجه فرمودند، تشکر می‌کنم.

نصرت الهی به حول و قوه الهی نزدیک است و "اخری تحبونها نصرٌ من الله و فتحٌ قریب و بشر المؤمنین. و السلام علکیم و رحمت الله و برکاته"