رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

مبانی نظری تمدن سازی نوین اسلامی با تکیه برتقریب مذاهب اسلامی در نظام فکری اندیشمندان معاصر ایرانی

نویسنده(گان):
عبدالله فرهی، فاطمه کاربخش
چکیده:

تحقق تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که ذهن بسیاری از اندیشمندان اسلامی را در داخل و خارج کشور به خود مشغول کرده است این امر مسـتلزم یک نگاه درون دینی و مغایر با نگاه تجدد و مدرنیته‌ی غربی می‌باشد که با هدف رشد و اعتلای دنیای اسلام صورت می‌گیرد.از اینرو برای رشد وشکوفایی تمدن در جهان اسلام تمرکز بر مؤلفه‌های و دیدگاه‌های اندیشمندان اسلامی می‌تواند راهشگا باشد. با تأملی درنظام فکری اندیشمندان معاصر اسلامی ـ ایرانی به گستره‌ی از دیدگاهها پیرامون تحقق تمدن اسلامی بر می‌خوریم که مهمترین عامل تمدن سازی نوین اسلامی را در همگرایی و وحدت اسلامی دانستند و بلعکس تفرقه و تشتت را عامل پسرفت و عقب ماندگی مسلمانان دانسته اند.لذا تمدن سازی اسلامی به عنوان چشم انداز مطلوب جهان اسلام در سایه‌ی تقریب مذاهب اسلامی امکان تحقق دارد و با اغفال از آن تمدن اسلامی باشکست مواجه خواهدشد. از دیدگاه اندیشمندان و نظریه پردازان معاصر اسلامی ـ ایرانی ارکان تمدن اسلامی را می‌توان در سه مقوله دسته‌بندی نمود: ۱) رکن ارزشی:با محوریت منابع اسلامی چون؛ قرآن محوری، تاکید بر سیره ی نبوی، توجه به عقبه‌ی اسلام و پرداختن به سعادت دنیوی و اخروی در تمدن سازی می‌باشد ۲) رکن فکری: تعقل و علم آموزی؛ خودکفایی و مقابله با غربزدگی و مهدویت است ۳) رکن عملکردی: را نیز می‌توان در مجاهدت و دشمن شناسی خلاصه نمود. 
 

کلیدواژه:
اندیشمندان معاصر اسلامی ایرانی؛ تمدن اسلامی؛ تقریب مذاهب اسلامی