هدف از تحقیق حاضر ارائه الگو نقش مساجد در سبک زندگی اخوت مدار بود که برای این منظور از روش تحقیق تحلیل مضمون استفاده شد. تبیین مولفههای سبک زندگی در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول، مولفههای تاثیر گذار مرتبط از آیات قرآن و متون استخراج شد که در هشت حوزه اعتقادی، اخلاقی، دینی، زیستی، آموزشی، اجتماعی ـ سیاسی، اقتصادی ـ حرفه ای و هنری ـ زیباشناختی و متناسب با ابعاد حیات طیبه تفکیک شدند. در بخش دوم، فعالیتهای تربیتی از متون مرتبط استخراج و با توجه به مبانی اساسی تربیت در پنج حوزه هستی شناختی (با وظایف اعتقادی)، انسان شناختی (با وظایف زیستی، اخلاقی و اجتماعی ـ سیاسی)، معرفت شناختی (با وظایف علمی ـ آموزشی و شغلی ـ حرفه ای)، ارزش شناختی (با وظایف زیبایی شناسی و هنری) و دین شناختی (با وظایف دینی) دسته بندی شدند. وظایف مساجد بر اساس مولفههای اسلامی ایرانی از جنبه هستی شناختی شامل وظایف اعتقادی ـ شناخت هستی و منشا آن است. از جنبه انسان شناختی شامل وظایف زیستی ـ سلامت جسم و روح، وظایف اخلاقی ـ اراده و اختیار، خداشناسی و کمال جویی، تکوین همه جانبه هویت و وظایف اجتماعی و سیاسی ـ حفظ وحدت، آداب اجتماعی، احسان و احترام به دیگران، رعایت آداب معاشرت، ایفای نقش دولت و مشارکت همه نهادها است. از جنبه معرفت شناختی شامل دو حیطه وظایف آموزشی و علمی ـ علم آموزی و توسعه آن، اندیشه ورزی، تقویت شناخت، هدایت گری معلم، مشارکت خانواده و تقویت جایگاه مدرسه و وظایف شغلی و حرفه ای ـ مساوات، اشتغال و کارآفرینی، عدالت اقتصادی و مدیریت منابع مالی میباشد. وظایف ارزش شناختی مساجد شامل حیطه هنری ـ الهام از زیبایی طبیعت، کرامت انسان، عدالت ورزی، ارج گذاری به هنر و تقویت اوقات فراغت است. و از جنبه دین شناختی نیز وظایف دینی ـ عبادت، ایمان به خداوند، پیامبران و آخرت و دینداری را در بر میگیرد. الگو پیشنهادی دارای اعتبار است.
نویسنده(گان):
ستاره موسوی
چکیده:
کلیدواژه:
مساجد، سبک زندگی ،اخوت، حیات طیبه ، الگو، اعتبار