رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

استاد دانشگاه سنندج: اسلام را به عنوان دین مقابله با خشونت به دنیا معرفی کنیم

استاد دانشگاه سنندج: اسلام را به عنوان دین مقابله با خشونت به دنیا معرفی کنیم

استاد دانشگاه سنندج اظهار داشت: مسلمانان باید در محافل مختلف با معرفی کردن اسلام رحمانی و توجه به اندیشه عقلانی اسلام که در قرآن و سنت وجود دارد، اسلام را به عنوان دین گفت و گو، منطق، عفو و بخشش و دین مقابله با خشونت به دنیا معرفی کنند و نشان دهند که اسلام هیچ ارتباطی با اندیشه‌های تکفیری و افراطی ندارد.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، «سید محمد شیخ احمدی» استاد دانشگاه سنندج در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی به تلاش استعمار و استکبار جهانی برای ترویج اندیشه‌های افراطی و تکفیری و چگونگی مقابله با این تلاش‌ها اشاره کرد و گفت:در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون هر از چند گاهی در میان طوایفی از مسلمانان، گروه‌هایی سر بر می‌آورند که با ادعای بهره‌گیری از کتاب و سنت، اندیشه‌های افراطی را ترویج می‌دهند. 

وی ادامه داد: فارغ از اینکه این گروه‌ها و مبانی فکری آنها چقدر نادرست است، در کتاب و سنت و متون اسلامی، نمی‌توان افراط و تکفیری را یافت. نکته مهم، نحوه استفاده از این گروه‌های افراطی به ویژه در دنیای معاصر توسط استکبار و استعمار است.

شیخ احمدی خاطرنشان کرد:طبیعتا در طول تاریخ اسلام، دشمنان سعی کرده‌اند با تخریب اندیشه‌های اسلامی و مسلمانان، اسلام را دینی ضد گفت و گو و غیر مسالمت‌آمیز معرفی کنند.

وی افزود: در صدر اسلام و در زمان حیات پیامبر اسلام(ص) یهودیان تلاش می‌کردند با اقدامات خود در مقابل تلاش‌های رسول الله (ص) بایستند و اسلام را دینی خشن معرفی کنند.در دنیای معاصر و حداکثر در یک صد سال اخیر هم این تلاش‌ها بسیار زیاد شده است و در دنیای غرب به ویژه با توجه به برنامه‌هایی که برای تسلط بر سرزمین‌های اسلامی در چند قرن اخیر داشته‌اند، مفهومی به نام استعمار شکل گرفت و کشورهای غربی سعی کردند حکومت‌های ضعیف و به ویژه جهان اسلام را زیر سلطه خود قرار دهند. 

استاد دانشگاه سنندج گفت:امروز این مسئله بیش از پیش مورد توجه استعمار قرار گرفته است که چگونه می‌توانند از اندیشه‌های افراطی و از گروه‌های افراطی و تکفیری در راستای منافع خودشان استفاده کنند و برای تضعیف اسلام و معرفی کردن آن به عنوان دینی خشن و بی‌منطق تلاش کنند.

وی ادامه داد: در دنیای کنونی، این تلاش‌ها اشکال دیگری به خود گرفته است.با پیشرفت‌هایی که در حوزه رسانه و دنیای مجازی صورت گرفته،دنیای غرب نهایت تلاش خود را می‌کند تا اندیشه‌ها و گروه‌های افراطی را بیش از پیش تقویت کند و شاید  آخرین اقدامات استعمار، حمایت غیرمستقیمی بود که آنها از داعش کرده و تلاش کردند خود را بر منطقه خاورمیانه مسلط کنند.

شیخ احمدی یادآور شد: دنیای غرب، هیچگاه از تلاش‌های خود دست برنداشته است، اما وظیفه مسلمانان و اندیشمندان مسلمان آن است که با همفکری در مقابل این سیاست‌های خبیثانه بایستند و این سیاست‌ها را به چالش بکشند.

وی اضافه کرد: آنها باید در محافل مختلف با معرفی کردن اسلام رحمانی و توجه به اندیشه عقلانی اسلام که در قرآن و سنت وجود دارد، اسلام را به عنوان دین گفت و گو، منطق، عفو و بخشش و دین مقابله با خشونت به دنیا معرفی کنند و نشان دهند که اسلام هیچ ارتباطی با اندیشه‌های تکفیری و افراطی ندارد.