رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه در وبینار کنفرانس وحدت: نخبگان دینی باید بر تبیین و ترویج گفتمان اصلی اسلام متمرکز شوند

مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه در وبینار کنفرانس وحدت: نخبگان دینی باید بر تبیین و ترویج گفتمان اصلی اسلام متمرکز شوند

مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه تاکید کرد: اگر سنت پیغمبر در مسیر خود به جریان بیفتد و اجرا شود، روند زندگی در مسیر درست جریان پیدا می کند و ذلت به عزت و ترس به امنیت تبدیل می شود و مسلمانان، زمامدار و پیشوای همه انسان ها می شوند.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، دکتر راضیه پورحیدر، مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه در سخنانی در وبینار سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به یکی از محورهای بنیادین شکل گیری وحدت پرداخت و با بیان اینکه هدف خداوند از بعثت پیامبر گرامی اسلام، دعوت به ارزش های انسانی، احیای حیات معقول و تحکیم بنیان های فکری و معنوی و رسیدن به جامعه آرمانی بوده است، بیان داشت: در طول تاریخ هر اندازه که جمعی برای نفی ارزش های معنوی و روحی انسانی تلاش کردند، نتوانستند وجود انسان را در ابعاد مادی و جلوه های آن خلاصه کنند. هم اکنون که انسان در اوج علم و فناوری زندگی می کند، از حقيقت جویی، اخلاق و فضایل انسانی بی نیاز نیست.

وی افزود:امروزه حتی جوامعی که در اوج لذت های مادی و جسمانی قرار دارند و از ارزش های انسانی محروم هستند، به تبعات ناشی از این محرومیت معنایی معترف هستند؛ اما فضای مادی حاکم بر این جوامع مانع از شنیدن این فریادهاست .

دکتر پورحیدر با اشاره به اینکه تاریخ نشان داده هرگاه که ارزش های انسانی از جوامع حذف شوند، انسان ها از حیات طیب و معقول فاصله می گیرند و در سراشیبی ضلالت می افتند، ادامه داد: بی تردید کیفیت زندگی و چگونگی رفتار و روابط انسان ها تابعی از نظام ارزشی آنهاست. ارزش های انسانی از بنیادی ترین عوامل در تبیین اندیشه، عمل افراد و همچنین شکل گیری حیات اجتماعی است.

او همچنین به ارزش های انسانی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: این ارزش ها مفاهیمی همچون وحدت، همبستگی، نظم اجتماعی، ایثار، انسان دوستی و محبت را به دنبال میاورد. ارزش های انسانی می تواند به شناخت صریح انسان ها در ایجاد مدینه فاضله کمک کند.

وی افزود: متاسفانه در عصر جاری استعداد انسان ها تحت تاثیر افراط در تمایلات نفسانی، بی بندوباری و تحصیل رذایل قرار گرفته است. این در حالی است که پرداختن به لذایذ معنوی و عقلانی برگرفته از ارزش های انسانی نه تنها موجب تقویت استعداد های انسانی می شود بلکه باعث اعتلای ارزش انسانی و رشد جوامع و نابودی ریشه های انحراف در جامعه خواهد شد.

او با بیان اینکه همکاری های اسلامی باعث همدلی، پیوستگی، عزت یافتن حق و استواری پایه های دین می شود، افزود: اگر سنت پیغمبر در مسیر خود به جریان بیفتد و اجرا شود، روند زندگی در مسیر درست جریان پیدا می کند و ذلت به عزت و ترس به امنیت تبدیل می شود.

وی افزود: اگر مسلمانان تنها بر اساس مشی پیامبر در جامعه قدم بردارند، رستگار خواهند شد. در چنین فضایی، وحدت اجتماعی شکل می گیرد.

دکتر پورحیدر در رابطه با موضوعات مطرح در کنفرانس وحدت اسلامی و فراهم شدن مقدمه شناخت ارزش های اسلامی بین طریقین و مذاهب مختلف گفت: اصول و ارزش های بنیادین معنایی باید در چنین جلساتی به طور ریشه ای بررسی شوند.

وی افزود: نکته اشتراک میان ملل مسلمان و تمدن اسلامی، قرآن است. ارزش های مشترک شامل صیانت از اسلام، قرآن و سنت نبوی و مقابله با دشمنان و کفار حربی است؛ لذا در میان ارزش های گوناگون و متعددی که مطرح است، ارزش های فرهنگی و هویتی اهمیت مضاعفی پیدا می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: همه مسلمانان باید دست به دست هم دهند و با تکیه بر منابع اصیل اسلامی، در مسیر حفظ ارزش های فرهنگی و هویتی، احیای هویت اسلامی، قرآنی و نبوی و مقابله با فرهنگ و سبک زندگی پوچ و پر از بحران غرب حرکت کنند. 

این پژوهشگر دینی حوزه علمیه در نهایت تصریح کرد: برگزاری گفت و گوهای منظم و دوره ای نخبگانی خواص جوامع اسلامی و ملت های مسلمان اهمیت زیادی در ترویج گفتمان اصلی اسلام دارد.