رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

اندیشمند تونسی در وبینار کنفرانس وحدت: تنوع در مذاهب اسلامی یک مسئله طبیعی است که باید با سعه صدر با آن برخورد نمود

اندیشمند تونسی در وبینار کنفرانس وحدت: تنوع در مذاهب اسلامی یک مسئله طبیعی است که باید با سعه صدر با آن برخورد نمود


اندیشمند تونسی گفت: به هیچ وجه جایز نیست که فرزندان امت اسلامی تنها به دلیل برخی از اختلافات جزئی، ارتباط خود را با یکدیگر قطع کنند. باید پیرامون اختلافات جزئی که وجود دارد، راه ارتباط و گفت و گو را انتخاب کرد. از طریق همین گفت و گوست که می‌توان مشکلات و اختلافات را حل و فصل نمود.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، دکتر زهیر موسیلینی، استاد دانشگاه تونس در سخنانی در وبینار سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اتحاد و همگرایی میان مسلمانان را نعمت بزرگی خواند و گفت:وحدت اسلامی از طریق احترام متقابل میان پیروان مذاهب اسلامی مختلف و پایبندی به اصول و ارزش‌های اساسی و تعالیم دینی و اخلاقی محقق می‌گردد. احترام متقابل میان پیروان مذاهب اسلامی و به ویژه میان علما بسیار مهم است و آنها باید در جریان گفت و گو با یکدیگر احترام متقابل را رعایت کنند.

وی افزود: نوع رفتار و گفتار یک عالِم با دیگران، به عنوان یک الگو مورد توجه قرار می‌گیرد. مثال دیگری که وجود دارد، احترام متقابل میان شخصیت‌های برجسته مذاهب مختلف اسلامی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال می توان به احترامی که میان امام صادق (علیه السلام) و امام مالک وجود داشت، اشاره کرد. امام صادق (علیه السلام) و امام مالک از نظر مبانی فکری و کلامی به یکدیگر احترام می‌گذاشتند. در هیچ کجای تاریخ نیامده است که این دو از یکدیگر به بدی یاد کرده باشند. رفتارشان با یکدیگر در نهایت احترام بود. هرگاه که امام مالک بر امام صادق (علیه السلام) وارد می‌شد، ایشان از جای خود برمی‎‌خاستند و امام مالک را با احترام بر جایشان می‌نشاندند. در مقابل، امام مالک نیز احترام ویژه و زیادی برای امام صادق (علیه السلام) قائل بود و فضایل ایشان را بسیار یاد می‌کرد. 

دکتر موسیلینی اظهار داشت: از جمله ارزش‌های اصلیِ دیگری که اخوت و وحدت اسلامی از رهگذر آن‌ها محقق می‌گردد، می‌توان به همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز میان فرزندان مذاهب مختلف اسلامی اشاره کرد. این نوع همکاری میان پیروان مذاهب اسلامی باید در چارچوب منافع و مصالح عمومی امت صورت قرار گیرد.

وی افزود: نکته دیگری که اهمیت دارد، پذیرش تنوع و اختلاف در مذاهب اسلامی مختلف است. ما به عنوان فرزندان امت اسلامی و به عنوان انسان، باید وجود تنوع در رفتار و در فکر مذاهب مختلف را بپذیریم. علت این تنوع، وجود برخی اختلافات نظری و اجتهادی است.

او اصل دیگری را که تحقق وحدت اسلامی به آن بستگی دارد، گفت و گو و ارتباط با یکدیگر دانست و افزود: به هیچ وجه جایز نیست که فرزندان امت اسلامی تنها به دلیل برخی از اختلافات جزئی، ارتباط خود را با یکدیگر قطع کنند. باید پیرامون اختلافات جزئی که وجود دارد، راه ارتباط و گفت و گو را انتخاب کرد. از طریق همین گفت و گوست که می‌توان مشکلات و اختلافات را حل و فصل نمود.

وی تاکید کرد: همه پیروان مذاهب اسلامی باید مراقب سخنان، رفتار و حتی آثار و نگاشته‌های خود باشند تا به وسیله این رفتارها و گفتارهای فردی، پیروان مذاهب دیگر را آزرده خاطر نکنند.