رئیس بنیاد آشیانه جوان در افغانستان اظهار داشت: ضرورت اقدام شهروندان و رسانه های دغدغه مند برای تولید محتوا جهت ایجاد نوعدوستی، الفت و وحدت، تخصص و تعهد است. تخصصی که بتواند از ظرفیت رسانه و فضای مجازی به نفع اهداف مطلوب خود استفاده کنند.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، دکتر حلیمه حسینی، رئیس بنیاد آشیانه جوان در افغانستان در سخنانی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی به شرایط جاری در عصر ارتباطات و پیوند آن با موضوع وحدت پرداخت و گفت: عصر ما، به عصر رسانه و ارتباطات معروف است و برجسته شدن گزاره هایی همچون «هر شهروند یک رسانه» و «خبرنگار – شهروندی»، نقش و اثر شهروندان در چرخه تولید محتوا و تحولات داخلی و بین المللی را به طور غیر قابل انکاری بیان می کند.
وی افزود: به جرأت می توان عصر امروز را نه عصر «یک شهروند یک رسانه» بلکه «یک شهروند چند رسانه» دانست. به این ترتیب دیگر می توان گفت رابطه یک طرفه رسانهها با مخاطبان و شهروندان به یک رابطه و فرایند دوسویه تبدیل شده است که بعضا خود شهروندان، عملکرد و نقش رسانهها را بر عهده دارند.
او با بیان اینکه این فضا و فرصت به یک آسیب شناسی دقیق نیاز دارد، افزود: این آسیب شناسی به ویژه برای کسانی ضروری است که به کار رسانه ای و تبلیغی علاقه مند هستند و از ظرفیت رسانه و فضای مجازی برای اصلاح و ترویج امر به معروف و معنویت سازی در جامعه استفاده می کنند.
وی افزود: در این راستا اهمیت دارد که فعالان و پژوهشگران از ظرفیت گسترده رسانه های جدید برای ترویح ارزش های اخلاقی اسلام مانند فرهنگ صبر و مدارا و پرهیز از حرمت شکنی استفاده کنند .
او با اشاره به اینکه جهان اسلام، امروز نیاز به آرامش خاطرو الفت و وحدت دارد، ادامه داد: ضروری است امروز فرق و مذاهب مختلف اسلامی به یک ادبیات و گفت و گوی مشترک برسند که اصل اول در آن احترام متقابل به یکدیگر و ممنوعیت هرگونه توهین و حرمت شکنی باشد؛ زیرا توهین، تولید نفرت می کند و نفرت، تشنج و نفاق پدید می آورد.
دکتر حسینی افزود: ضرورت اقدام شهروندان و رسانه های دغدغه مند برای تولید محتوا جهت ایجاد نوعدوستی، الفت و وحدت، تخصص و تعهد است؛ تخصصی که بتواند از ظرفیت رسانه و فضای مجازی به نفع اهداف مطلوب خود استفاده کنند. این در حالی است که مخاطبان مختلفی در فضای مجازی پیام را دریافت می کنند و می توانند به کنشگر و بازیگر اصلی در عرصه ترویج ارزش های فرهنگی دین اسلام تبدیل شوند، از این رو باید در تولید محتوا دقت شود تا مفاهیمی منتقل نشود که نتیجه عکس به جای بگذارد.
او با اشاره به اینکه اندیشه مستحکم، اندیشه ای است که هیچ عقلانیتی نتواند آن را نفی کند، افزود: برای رسیدن به این باورمندی کامل، اصحاب رسانه ها و فعالان دینی باید با تحقیق، مطالعه و آگاهی بتوانند ابتدا این اندیشه مستحکم را در رأس اقدامات و پیام های ارسالی خود قرار دهند. ضرورت این امر مزین کردن محتوا به حکمت و تکیه به اصول روان شناسی و جامعه شناسی است.
وی افزود: بی تردید در فضای متکثر امروز، اختلاف سلیقه و دیدگاه به وجود می آید . رسانه ها و فعالان باید بیش از پیش به این حقیقت واقف باشند و اجازه ندهند نفرت پراکنی ها بر اقدامات و هدفشان سایه بیندازد. همانطور که امروز سوزاندن قرآن در کشور هایی مثل سوئد و دانمارک و کشور های مختلف نشان دهنده حجم عظیمی از نفرت نسبت به شکوه و عظمت و فراگیری اسلام است.
وی با بیان این که آنها می خواهند با توهین و تحقیر و حرمت شکنی در مقابل مسلمانان قرار گیرند،گفت: در اینجا خداوند متعال راهکار ارائه کرده و می فرماید: «وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ» شما می توانید منازعه کنید، مجادله کنید اما به روشی احسن. این روش احسن یک فصل متمایز کننده بین احترام و توهین و حرمت شکنی خواهد بود.
دکتر حسینی به الزامات فرهنگ سازی در اسلام اشاره کرد و افزود: در مفاهیمی که در زمینه ترویج ارزش های متعالی دین اسلام مطرح می شود، باید فرهنگ سعه صدر و زندگی مسالمت آمیز مورد توجه قرار گیرد و در عرصه فضای مجازی تبلیغ شود.
وی بیان داشت: تربیت اسلامی هر شهروند جامعه اسلامی در عصری که مبتنی بر «یک شهروند چند رسانه» است کمک خواهد کرد که فضای افکار عمومی داخلی و بین المللی مستقیم و غیر مستقیم مدیریت شود.
وی گفت: در این راستا می توان نقش زن، خانواده و تربیت را در بین جامعه اسلامی برجسته کرد. از این رو ضروری است شهروندان و کنشگران فعال در عرصه رسانه ها تربیت شوند که مزین به ارزشهای اسلامی باشند و اسلام ناب محمدی را به دنیا معرفی کنند .