رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

رئیس جمعیت علمای صلاح الدین؛ دشمن از طریق جنگ نرم به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است

رئیس جمعیت علمای صلاح الدین؛ دشمن از طریق جنگ نرم به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است

رئیس جمعیت علمای صلاح الدین عراق با بیان این که دیگر مانند گذشته جنگ و رویارویی مستقیم وجود ندارد، تأکید کرد که دشمن امروزه از طریق جنگ نرم و رسانه تلاش می‌کند میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، شیخ محمود ابوعجه، رئیس جمعیت علمای صلاح الدین در سخنانی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اقداماتش در راستای تحقق وحدت اسلامی و همچنین تشکر ویژه از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که مسئولیت برگزاری کنفرانس‌های وحدت‌بخش را بر عهده گرفته است، به احادیثی از پیامبر اسلام درباره برادری اسلامی و ایمانی اشاره کرد و گفت: از این احادیث مشخص می‌شود که مؤمنان در فرهنگ، دین، خلق و خوی و خط مشی با یکدیگر مشترک هستند.

شیخ ابوعجه درباره دلیل وجود چنین مشترکاتی گفت: خداوند عزوجل، امت اسلامی را بهترین امت‌ها قرار داده است. امت پیامبر اکرم (ص) امتی است که مورد رحمت خداوند واقع شده است. از همین روی، شایسته است که همه ما دست به دست هم دهیم و با وحدت و یکپارچگی، قدرت‌مان را به نمایش بگذاریم. 

رئیس جمعیت علمای صلاح الدین خاطرنشان کرد: ما در دین، مشترکات زیادی داریم؛ ازجمله این مشترکات، قبله واحد و کتاب واحد است؛ یعنی قرآن کریم که یک معجزه ماندگار و جاویدان تا روز قیامت است. یکی دیگر از مشترکات ما اعتقاد به نبوت و خاتم الأنبیاء و المرسلین است.

لزوم مقابله با ریشه‌های فکری تروریسم
شیخ ابوعجه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم مقابله با تروریسم تأکید کرد و گفت: قبل از آنکه بخواهیم از طریق راهکار نظامی با تروریسم مبارزه کنیم باید ریشه‌های فکری آن را بخشکانیم. علت این مسئله هم آن است که تروریسم دارای منابع و ریشه‌هایی است که باید نابود شود. باید از خود بپرسیم تروریسم از کجا آمده است؟ منبع اصلی تروریسم چیست؟ آیا قاتل بدون هیچگونه سابقه فکری، اعتقادی و فرهنگی می‌آید و دیگران را می‌کُشد؟ خیر اینطور نیست.

وی افزود: این تفکر تکفیری است که تروریسم را به وجود آورده است. مقصود، همان تفکری است که دیدگاه و تفکر طرف مقابل خود را قبول ندارد. این تفکر همچنین اعتقادی به «برادری اسلامی» ندارد و مؤمنان را با یکدیگر برادر نمی‌داند که مقصود، همان فکر بسته‌ای است که می‌گوید من بر حق هستم و دیگران در اشتباهند.

شیخ ابوعجه با بیان این که در نقطه مقابل تروریسم و افراطی‌گری، صلح و امنیت وجود دارد، گفت:  شعار ما این است که اسلام دین رحمت و محبت و دوستی است. پیامبر اکرم (ص) در شهر مدینه منوره تنها برای ایجاد برادری میان مسلمانان تلاش نکرد، بلکه تمام تلاش خود را به کار بست تا این برادری میان مسلمانان و اهل کتاب نیز برقرار گردد. علت هم آن بود که ایشان همه مسلمانان را برادر یکدیگر می‌دانستند؛ برادرانی که دین واحد و پیامبر واحد، آن‌ها را گردهم آورده بود.

وی خاطرنشان کرد: مسلمانان در وهله اول باید گردهم آیند و با یکدیگر متحد شوند و قدرتشان را به وسیله این اتحاد یعنی اتحاد پیرامون دین حنیف اسلام، به نمایش بگذارند.

دشمن از رسانه برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان استفاده می‌کند
شیخ ابوعجه خاطرنشان کرد: امروز دیگر شرایط شبیه دوران جنگ‌هایی نظیر «بدر» و «حنین» که صحابه رضوان الله علیهم و پیامبر اکرم (ص) در آن‌ها حضور داشتند، نیست. امروز دیگر مانند آن دوران، زمانِ جنگ مستقیم نیست. امروز دشمن از طریق جنگ نرم و از طریق رسانه تلاش می‌کند میان مسلمانان تفرقه ایجاد کرده و آن‌ها را تکه‌تکه کند. امروز دشمن از طریق سم‌پاشی و ترویج فرهنگ خود و نیز مخدوش کردن فرهنگ مسلمانان برای تحقق اهدافش تلاش می‌کند. پُر واضح است که مسلمانان فرهنگ‌هایی نظیر همجنس‌گرایی، بدحجابی و تعرض به شخصیت‌های برجسته مذاهب دیگر را برنمی‌تابند.

شیخ ابوعجه با اشاره به این که دشمن ازطریق هجمه فرهنگی، جوانان را هدف قرار داده است، تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) در جریان نبردها و جنگ‌ها و حتی در جریان فعالیت‌های تبلیغی اسلامی، به جوانان اعتماد می‌کردند. يكي از این جوانان، «اسامه بن زید» بود. یکی از جوانان دیگر امام ما علی بن أبی طالب (سلام الله علیه) بود که جوانی شجاع بود. زمانی که «عمرو بن عبد ود العامری» هل من مبارز طلبید، امام علی با وی مقابله کرد. این درحالی است که هیچیک از صحابه دیگر حاضر به مبارزه با او نشدند. اینجا بود که پیامبر اکرم (ص) آن جمله معروف خود را بیان کردند: «لقد خرج الإيمان كله إلى الشرك كله» (تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفت).

وی خاطرنشان کرد: این همان شجاعتی است که ما می‌خواهیم از طریق جوانان‌مان، از طریق وحدت‌مان و از طریق حمایتِ مؤمنان از دین‌شان، بر روی آن متمرکز شویم. غیرت ایمانیِ محمدی نسبت به اهل بیت پیامبر اکرم (ص)، نسبت به رسول خدا (ص)، نسبت به کتاب خدا و نسبت به دینِ خدا، چیزی است که ما امروز به شدت به آن نیاز داریم.

رئیس جمعیت علمای صلاح الدین تأکیدکرد: تا زمانی که مسلمانان به دین اسلام اهتمام داشته باشند و نه منافع مذهبی، حال امت اسلامی خوب خواهد بود.

وی افزود: افتخار می‌کنیم که در اسلام شعارِ «امت اسلامی» بلند می‌شود و نه شعارِ مذاهب اسلامی. ما خوشحالیم که شعار قومیت‌گرایانه در اسلام نداریم. هویت همه ما مسلمان است. ما بسیار خوشحال هستیم که دوشادوش برادران‌مان در جمهوری اسلامی ایران و در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حرکت می‌کنیم. امیدوارم که به مرحله بعد از تقریب برسیم، زیرا امت اسلامی پیکر واحدی است که هرگاه عضوى از آن به درد آيد، ديگر اعضا را بى خوابى و تب فرا مى‌گيرد.

شیخ ابوعوجه در پایان گفت: زمانی که ما در عراق به دلیل حمله تروریست‌ها دچار غم و اندوه شدیم و زمانی که داعشی‌های تکفیری به عراقِ عظیم یورش بردند، فرزندان این کشور با جان و مال‌شان به دفاع از خاک خود پرداختند. اینجا بود که برادری اسلامی و ایمانی معنا و مفهوم پیدا کرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که میان ما شخصیت‌های صالح وجود دارند، امت اسلامی شرایط خوبی خواهد داشت. خداوند از ما خواسته است تا بر روی زمین، نه فقط صالح که اصلاح‌گر باشیم. در قرآن کریم در این زمینه آمده است: «وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ» (و پروردگار تو [هرگز] بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش اصلاحگرند به ستم هلاك كند). در این آیه از واژه «اصلاحگر» استفاده شده است نه «صالح».