رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

استاد دانشگاه باتنه الجزایر؛ امروز بزرگترین جهاد، معرفی اسلام و نشرِ قرآن کریم است

استاد دانشگاه باتنه الجزایر؛ امروز بزرگترین جهاد، معرفی اسلام و نشرِ قرآن کریم است

استاد دانشگاه باتنه الجزایر با بیان این که قرآن کریم، در رأس مقدسات اسلامی قرار دارد، تاکیدکرد: امروز بزرگترین جهاد، معرفی اسلام و نشرِ قرآن کریم است.
 به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی دکتر نورالدین بولحیه، استاد دانشگاه باتنه الجزایر در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تأکید بر ضرورت معرفی قرآن کریم گفت: تنها یک خشمِ گذرا و محدود نسبت به اهانت به قرآن کریم نمی‌تواند دفاع کاملی از جایگاه آن باشد.

دکتر بولحیه تأکید کرد: «در برهه کنونی، ما دو ارزش اصلی و اساسی داریم که باید روی آن‌ها تکیه کنیم؛ این دو ارزش به یکدیگر مرتبط هستند. اولین ارزش، قرآن کریم و دومین ارزش، ائمه اطهار (ع) هستند».

وی افزود: «طبیعتا همه ما امروز آنچه را که در کشورهایی نظیر سوئد، دانمارک و بسیاری دیگر از کشورهای غربی اتفاق می‌افتد، می‌بینیم و اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی را مشاهده می‌کنیم. از همین روی، ما نیازمند برخورداری از سازوکاری به منظور مقابله با اهانت به قرآن کریم هستیم».

استاد دانشگاه باتنه الجزایر خاطرنشان کرد: «قرآن کریم، در رأس مقدسات اسلامی قرار دارد. همه مسلمانانِ امت اسلامی بر روی تک تک حروف قرآن کریم اتفاق نظر دارند. البته اختلافات نیز میان مسلمانان وجود دارد اما این اختلافات قابل حل هستند. به هر حال، ما باید به بزرگترین و ارزشمندترین کتابی که جزو مشترکات‌مان است، توجه و اهتمام داشته باشیم».

وی خاطرنشان کرد: «قرآن کریم، کتابی است که اصلی‌ترین و بزرگترین عقاید مسلمانان را شامل می‌شود. اگر تمامی طوایف و مذاهب اسلامی، این کتاب را به عنوان مرجعیت اصلی خود برمی‌گزیدند، امروز حتی شاهد اختلاف دو فرد مسلمان با یکدیگر هم نبودیم».

دکتر بولحیه افزود: «اکثر اختلافاتی که مسلمانان با یکدیگر دارند مربوط به مسائل فرعی و حاشیه‌ای است؛ مسائلی که می‌توان درباره آن‌ها گفت‌وگو کرد و به حل‌وفصل‌شان پرداخت».

این استاد الجزایری خاطرنشان کرد: «امروز بزرگترین جهاد، معرفی اسلام و نشرِ قرآن کریم است. بنابراین، به جای دعوا و مرافعه و برخی از گفت‌وگوهای بی‌فایده باید به معرفی قرآن کریم و گسترش فرهنگ آن بپردازیم. از تلاش برای گسترش تلاوت زیبای قرآن کریم نیز نباید غفلت شود».

بولحیه افزود: «بر اساس آنچه که گفته شد، ما همانقدر که به ائمه اطهار (ع) اهتمام داریم به قرآن کریم نیز اهتمام داریم بلکه چندین برابر بیشتر، زیرا رسول خدا (ص) از قرآن کریم تحت عنوان «ثقل اکبر» یاد کردند. بنابراین، تمرکز بر روی قرآن کریم و اهتمام به آن، بهترین و بزرگترین پاسخ به تمامی کسانی است که به این کتاب مقدس بی‌احترامی و هتک حرمت می‌کنند».

وی خاطرنشان کرد: «بزرگترین پاسخ به اهانت‌کنندگان به قرآن کریم، پایبندی ما به این کتاب مقدس است. بنابراین، تنها یک خشمِ گذرا و محدود نسبت به اهانت به قرآن کریم نمی‌تواند دفاع کاملی از جایگاه آن باشد».

این استاد دانشگاه در ادامه به پدیده غلو و مبالغه اشاره کرد و افزود: طبیعتا این پدیده در نزد تمامی طوایف و مذاهب اسلامی وجود دارد. امروز ما می‌بینیم که پدیده غلو و مبالغه در تروریسم، در گمراه ساختن مردم و نیز در ریختن خون بیگناهان تجلی یافته است. با کمال تأسف، برخی طرف‌های معلوم الحال که سید و رهبر ما «آیت الله خامنه‌ای» از آن‌ها تحت عنوان «شیعه انگلیسی» یاد کردند، از ترویج این پدیده حمایت می‌کنند.

وی در ادامه توضیح داد: پدیده غلو و مبالغه چیزی است که وجهه قرآن کریم و ارزش‌های ائمه اطهار (ع) را مخدوش می‌سازد. این درحالی است که ائمه اطهار (ع)، هدایتگر بودند. آن‌ها در واقع میراث پیامبر اکرم (ص) بودند. آن‌ها چراغ راه دینِ راستین بودند. از همین روی، هرگونه غلو و مبالغه در حق ائمه اطهار (ع) به منزله اهانت به آن‌ها است.