Skip to main content
• Just War and Just peace
• Islamic Brotherhood and countering Terrorism
• Religious Freethinking, Acceptance of Denominational Ijtihad and Confronting Takfir Extremism
• Islamic Empathy and Sympathy and Avoidance of Tensions and Conflicts
• Mutual Respect between Islamic Denominatins, Observance of the Etiquettes of Difference and Avoidance of Quarrels, Desecration and Insults
• Normalization of relations with the usurping Zionist regime

37th International Islamic Unity Conference

روحانی شیعه عراقی: یکی از ویژگی‌های مسلمانان، احترام به دیگر مذاهب است

روحانی شیعه عراقی: یکی از ویژگی‌های مسلمانان، احترام به دیگر مذاهب است

روحانی شیعه عراقی اظهار داشت که آزادی بدون محدودیت به معنای هرج و مرج، بی سروسامانی و بی ثباتی انسان و جامعه است.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، «السيد سعد احمد الاعرجی»، روحانی شیعه عراقی، در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت که از سوی مجمع جهانی تقریب برگزار می‌شود، در تعریف آزادی گفت: «آزادی در مفهوم کلی آن، رهایی از محدودیت‌هایی است که انرژی‌ و توانمندی انسان را به بند می‌کشد، خواه محدودیت‌های مادی باشد یا معنوی که شامل رهایی از بردگی یک فرد، یک گروه یا خود و رهایی از فشارهایی است که بر شخص برای اجرای یک هدف وارد می‌شود.»
 
وی افزود: «به این ترتیب آزادی یعنی از بین رفتن همه ارزش‌ها و اخلاقیات که می‌خواهد نفس را بدون هرگونه قید و بندی آزاد بگذارد و مقدمه آن آزادی فکری است. پس آزادی فکری مطلق به معنای انحلال و از بین رفتن است.»
 
وی با بیان این که با ظهور اسلام ، معنای آزادی در مفهوم دیگری منطبق با ارزش‌ها و اخلاق و شرع نشان داده شد، گفت: «آزادی نمی‌تواند بدون محدودیت باشد و عدم محدودیت به معنای هرج و مرج، بی سروسامانی و بی‌ثباتی انسان و جامعه است.»
 
این روحانی شیعه عراقی تاکید کرد: «قاعده اصلی آزادی در اسلام، بندگی و ایمان به خدا، رهایی از بندگی هوی و هوس و بندگی غیر خدای متعال است. از این رو اندیشه آزادی در اسلام مبتنی بر اعتقاد به یگانگی خدا و فرمانروایی او بر هستی است.»
 
وی با اشاره به اینکه آزادی فکری دینی به معنای خارج نشدن از چارچوب‌های اسلامی است که به ریسمان بندگی خداوند متعال بسته شده است، گفت: «در این صورت هر مسلمان برخوردار از آزادی اندیشه دینی حق دارد آزادانه فکر کند و این به معنای فتح باب اجتهاد در برابر مسلمانان است.»
 
 الاعرجی در رابطه با مسلمانان گفت: «یکی از ویژگی‌های مسلمانان، احترام به دانشمندان و دیگر مذاهب و توهین نکردن به آنهاست. هر مسلمان شیعه یا سنی باید به مذاهب اسلامی دیگر به ویژه مذهب جعفری، حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی که مشهورترین مذاهب اسلامی هستند، احترام بگذارد.»
 
وی تاکید کرد: «بر همه امت اسلامی واجب است که حتی در صورت اختلاف در افکار و عقاید، یکدیگر را بپذیرند. این نوع پذیرش، وحدت مسلمانان را تقویت می‌کند و دلیلی بر گسترش روحیه مدارا، صمیمیت و محبت در بین عموم مسلمانان است.»
 
این روحانی شیعه در رابطه با اخوت اسلامی گفت: «پذیرش یکدیگر و اعطای آزادی به هر فرقه‌ای در انجام شعائر بر اساس روش خود، یکی از مهم‌ترین راه‌های اخوت اسلامی است. بنابراین علاوه بر مردم کشورهای اسلامی، دولت‌ها نیز باید آزادی دینی، اعتقادی و مذهبی را بر اساس قانون اساسی خود فراهم کنند.»
 
وی ادامه داد: «مسلمانان، امت واحدند و دولت جمهوری اسلامی ایران باید سیاست کلی خود را بر اساس اتحاد و وحدت ملت‌های مسلمان اتخاذ کند و به سیاست کلی خود در راستای تحقق وحدت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام ادامه دهد.»
 
وی با اشاره به اساس اصل دوازدهم قانون اساسی گفت که دین رسمی ایران، اسلام و مکتب جعفری اثنا عشری است و این ماده برای همیشه غیرقابل تغییر است، اما دیگر مذاهب اسلامی مانند شافعی، حنفی، مالکی، حنبلی و زیدی از احترام کامل برخوردار هستند.
 
السيد سعد احمد الاعرجی ادامه داد: «پیروان این مذاهب در انجام مراسم دینی خود بر اساس فقه خود آزادند و از حقوق خود در آموزش، تربیت دینی، امور شخصی، ازدواج، طلاق، ارث، وصیت نامه و وکالت در دادگاه‌ها برخوردارند.»
 
وی گفت: «بنابراین همه دولت‌های کشورهای اسلامی باید در دادن این حق به ملت خود بر اساس قانون اساسی به جمهوری اسلامی ایران اقتدا کنند، زیرا چنین اقداماتی نقش بسزایی در از بین بردن تفکر تکفیری دارد که از تفرقه بین فرزندان امت اسلامی رونق می‌گیرد و از نیروهای شیطانی استکبار جهانی به ویژه شیطان بزرگ، آمریکا و دست پرورده آن اسرائیل تغذیه می‌کند.»
 
وی خاطرنشان کرد: «شایسته است چنین کشورهایی در صدد عمومیت دادن نگرش ایجاد و فعال‌سازی مراکزی باشند که در بالا بردن سطح آگاهی در جوامع اسلامی و ایجاد روحیه اخوت و همزیستی مسالمت‌آمیز میان مذاهب اسلامی مختلف و پذیرش یکدیگر، مانند مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد، نقش دارد.»
 
الاعرجی در پایان تاکید کرد: «از همین جا از همه دولت‌ها و حکومت‌های کشورهای مسلمان می‌خواهیم که چنین گام‌هایی را بردارند، زیرا از مهمترین راه‌های رفع اختلافات امت اسلامی و یکپارچگی آنان و همچنین پایان دادن به تفکرات تکفیری جنایتکارانه است که همه امت اسلامی را تهدید می‌کند تا کیان اصیل اسلامی را برای خدمت به اربابان خود به ویژه مثلث نحس آمریكا، انگلیس و اسرائیل با ظلم و ستم از بین ببرد.»