Skip to main content
• Just War and Just peace
• Islamic Brotherhood and countering Terrorism
• Religious Freethinking, Acceptance of Denominational Ijtihad and Confronting Takfir Extremism
• Islamic Empathy and Sympathy and Avoidance of Tensions and Conflicts
• Mutual Respect between Islamic Denominatins, Observance of the Etiquettes of Difference and Avoidance of Quarrels, Desecration and Insults
• Normalization of relations with the usurping Zionist regime

37th International Islamic Unity Conference

عالم دینی ترکیه در وبینار وحدت: «عدالت» مفهوم کلیدی جریان وحدت اسلامی است

عالم دینی ترکیه در وبینار وحدت: «عدالت» مفهوم کلیدی جریان وحدت اسلامی است

عالم دینی ترکیه تاکید کرد: در قران کریم در رابطه با عدالت بیش از 200 آیه وجود دارد و همینطور آیات همتراز، پیرامون این مفهوم مطرح شده است. علما میبایست این آیات را بررسی کرده و طبق این آیات، حاکمان را به سمت اجرای آن هدایت کنند.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی"استاد محی الدین یلدریم"، عالم دینی ترکیه در سخنانی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به نزدیکی همه مسلمانان جهان از مسلمانان ایران و پاکستان گرفته تا مصر اشاره کرد و گفت: مومنان برادر یکدیگر هستند و آفرینش‌شان بصورت های مختلف از نشانه های خداوند است. در این طرح بزرگ، مسلمانان مصر، ایران، ترکیه، پاکستان و افغانستان ودیگر ملت‌ها و جوامع اسلامی همچون برادر هستند.
وی افزود: همه مسلمانان همچون اندام یک بدن به یکدیگر متصل هستند. این در حالی است که این اندام ها می تواند همچون جسم زخمی شود و زخم ارکان جهان اسلام در قدس اشغالی پدیدار شده است که همچون زخمی بر سینه مسلمانان نشسته است. مسلمانان برای درمان این زخم باید اصول مهمی را به کار گیرند که در صدر آنها عدالت است که در جوامع اسلامی همانند روح در بدن است
این عالم دینی همچنین با بیان اینکه عدالت به معنای دادن حق به حقدار است، افزود: جایی که عدالت نباشد یقین وجود نخواهد داشت. بنابراین امروزه جوامع مسلمان به عدالت نیاز دارند. اما پیش از آن برای تامین عدالت هم می‌بایست به آخرت ایمان داشته باشند. ایمان به آخرت مستلزم ایمان به خدا است. این ایمان نیز در سایه توحید و شناخت ذات الهی حاصل می‌شود.

وی افزود: عدالت خداوند مطلق و مبتنی بر ظن است اما مسلمانان در زمینه تحقق این مفهوم دینی کم کاری کردند و دچار بحران شدند. نشانه‌های این بی‌عدالتی این روزها در استثمار کشورهای اسلامی از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا دیده می شود که با دست اندازی به اموال مسلمانان ثروت بزرگی به دست آوردند و اسباب بی‌عدالتی هرچه بیشتر در جوامع مسلمان را فراهم ساختند.
او به توضیح بیشتر مفهوم عدالت پرداخت و گفت: عدالت واقعی یعنی در بین انسان‌ها به این معناست که فرد در حالی شب با شکم سیر به خواب رود که همسایه‌اش گرسنه باشد. اینجا گرایش دینی و قومی و شیعه و سنی بودن اهمیتی ندارد بلکه رعایت اصل عدالت و مهروزی به همنوع مهم است. اجرای عدالت مستلزم احترام به انسانیت است. حال آنکه در بسیاری از کشورهای اسلامی اثری از عدالت دیده نمی شود و حاکمان به این مهم توجه ندارند. اگر فرد به آخرت و حسابرسی در روز قیامت اعتقاد داشته باشد، به اموال دیگران دست اندازی نخواهد کرد. ایمان کامل مستلزم رعایت کامل عدالت است.
این عالم دینی با بیان اینکه ایران و ترکیه تا سطحی به این مهم توجه داشته اند، ادامه داد: امپریالیسم و صهیونیسم، رهبران ممالک اسلامی را به خود متصل کرده و سرزمین‌های آنها را استعمار و ثروت‌هایشان را روانه غرب کرده‌اند و این در حالی است که  مسئولان سیاسی در مقابل ضعف ملت خود اقدامی نکرده‌اند. این حاکمان تنها عدالت را در رابطه با خود اجرا کرده‌اند و نه در میان عموم مردم.   
او با اشاره به اینکه درد و مشکل پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی مشکل همه کشورهای مسلمان است، افزود: مشکل ایران مشکل ترکیه است و مشکل ترکیه مشکل ایران است. اگر در مشکلات یکی باشیم در عدالت هم یکی خواهیم شد. امت محمد (ص) مانند یک جسم است که هر جای این جسم زخمی شود، بقیه قسمت ها احساس درد می‌کند.
 "استاد محی الدین یلدریم" با تاکید دوباره بر اینکه همه ممالک اسلامی و عالمان و مجریان دولت باید عدالت را در راس قرار بدهند، تصریح کرد: در قران کریم در رابطه با عدالت بیش از 200 آیه وجود دارد و همینطور آیات همتراز، پیرامون این مفهوم مطرح شده است. علما میبایست این آیات را بررسی کرده و طبق این آیات، حاکمان را به سمت اجرای آن هدایت کنند.
او با اشاره به اینکه دشمنان شامل طیفی از کافران، منافقین، ظالمان و پیروان شیطان و نفس اماره می شوند، تاکید کرد: مسلمانان باید مقابله با این گروهها را در اولویت قرار دهند. جهاد واقعی در مقابله با این جریان‌هاست نه مسلمانان. اگر ارگان های یک جسم با هم در حال جنگ باشند سرطان ایجاد می‌شود. هرچه در جامعه‌ای ظلم شکل گفته باشد، سرطان در آن ریشه می دواند. عدالت داروی ظلم است. به همین دلیل توحید لازمه مقابله با ظلم است.