به گزارش ستاد خبری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی عبدالرحمن پیرانی، دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح در وبینار سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار داشت: دین مبین اسلام در امتداد ادیان الهی و بنا به اقتضای رسالت جهانی و جاودانش، اساس و پایه های فرهنگی و اجتماعی خود را بر مبنای تعارف، تعاون، برادری، صلح، دوستی و پرهیز از دشمنی و تفرقه قرار داد تا بستر و زمینه های لازم برای تحقق اهداف والای این دین و رسالت انسان را که در بندگی پروردگار، آبادانی زمین و اقامه قسط و عدل خلاصه می شود، فراهم کند.
وی ادامه داد: صلح، قدمتی به درازای تاریخ بشر دارد و پرچم داران آن، پیامبران الهی، اندیشمندان، مصلحان و فیلسوفان بوده اند.
پیرانی تأکید کرد: صلح، ضرورتی انسانی و اجتماعی است و فقدان آن راه را بر هر گونه رشد و تعالی و پیشرفت و رفاه می بندد و درهای تفرقه و دشمنی و ظلم و عقب ماندگی و تباهی و انحراف را می گشاید.
وی تأکید کرد: بر اساس آیات قرآن، جامعه برخوردار از استقرار و امنیت و صلح و آرامش که در آن جان و مال و حقوق و آزادی های هم وطنان در امان باشد، مناسب ترین ظرف و بستر برای نشر ارزش های اسلامی و انسانی و توحید و فضایل اخلاقی است؛ به همین دلیل پس از جنگ جهانی دوم، احساس نیاز به صلح و امنیت در حدی بود که برخی از سازمان ها و مؤسسات بین المللی و در رأس آنها یونسکو، آموزش و فرهنگ سازی برای برقراری صلح و امنیت را برعهده گرفت.
دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح خاطر نشان کرد: تحقق صلح و امنیت و پرهیز از روش ها و شیوه های قرین با خشونت، تنها با انعقاد قراردادهای چندجانبه و معاهدات بین المللی میسر نخواهد شد، بلکه به حاکمیت فرهنگ صلح و دوستی، همبستگی و دگرپذیری و عبور از تعصبات نیاز دارد؛ لذا خداوند بزرگ و رسول گرامی اسلام (ص) مسلمانان را از تفرقه و اختلاف بر حذر می دارند.
وی با اشاره به آیه «فاتقوا الله واصلحوا ذات بینکم» گفت:در این آیه خداوند بزرگ، بندگانش را به پرهیزگاری و صلح و همبستگی دعوت می کند. قرار گرفتن صلح در امتداد تقوا و پرهیزگاری نشان از این دارد که اگر انسان آگاهانه و صمیمانه افکار، اقوال و اعمال خود را در چارچوب تعالیم و فرامین دین سامان ندهد، امکان دارد در دام شیاطین انس و جن گرفتار شود و در مسیر نفرت پراکنی دشمنی و تفرقه اندازی قرار گیرد.
پیرانی خاطر نشان کرد: مفهوم صلح و امنیت، مصادیق متنوعی دارد، به عنوان مثال گاهی سخنی دلی را خشنود نموده و قلبی را به آرامش می رساند و به زندگی معنا و حیات می بخشد و زمانی کلامی، قلبی را می شکند و میان خانواده، جمع و یا جامعه ای جدایی و دشمنی می آفریند و گاهی فعلی و یا اقدامی، محبت و همدلی را به ارمغان می آورد و کسی یا کسانی را در مسیر هدایت و سعادت قرار می دهد.
وی ادامه داد: اصلاح ابعاد مختلفی دارد، از آن جمله است اصلاح نفس و قلب و اجتناب از شرک و نفاق، نافرمانی و معصیت و صلح با خدا، اصلاح روابط اجتماعی، خانواده، نزدیکان، همکاران، هموطنان و سایر انسان ها و تنظیم این روابط بر اساس قاعده و مبدا خیرخواهی، عدالت ورزی، شکیبایی و داوری منصفانه، اصلاح میان دیگران و ادای وظیفه ایمانی و برادری و ...
پیرانی گفت: بدیهی است، هدایت ربانی و نصرت الهی و توفیق حل اختلافات در پرتو تلاش های مصلحان، اندیشمندان و کنشگران دلسوز تحقق می یابد تا در نتیجه اختلافات طبیعی و تفاوت ها در توانایی ها و شایستگی ها، تخصصها در رقابتی سالم و خیرخواهانه به منظور رشد و تعالی جامعه و خدمت به هموطنان و هم نوعان تبلور یابد.
وی در پایان تأکید کرد:گرچه در روابط میان انسان ها، صلح اصل و قاعده است، اما در عین حال، منافات و تعارضی با مشروعیت جهاد و دفاع مقدس و مقاومت با شرایط خاص خود ندارد.