به گزارش ستاد خبری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، دکتر خضر حیات خان، مدیر بانک اسلامی بنگلادش در وبینار سوم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد رسول گرامی اسلام(ص) و قدردانی از دست اندرکاران کنفرانس، اظهار داشت: وحدت میان مسلمانان جهان به خصوص در زمان حاضر از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که مسلمانان جهان با مشکلات بسیاری روبه رو هستند که عمده دلیل آن به عدم بردباری، خصومتهای قومی، حرص و طمع افراد به قدرت و بسیاری از منافع مادی دیگر باز می گردد.این موارد زمینه شکست مسلمانان را فراهم کرده و به محرومیت آنان از شأن و موقعیت و قدرتی که باید از آن برخوردار باشند، منجر می شود.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر شاهدیم که دشمنان اسلام، کاملاً از این آگاهی برخوردار شده اند که قدرت آنها در ضعف و تفرقه میان مسلمانان است و به همین خاطر در پی اجرای توطئه هایی برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان هستند؛ این در حالی است که قرآن مجید ما را به اتحاد و دوری از تفرقه، بر اساس اصول تقوا و برادری، فرا میخواند.
حیات خان تأکید کرد: هماهنگی و اتحاد میان فرد فرد یک ملت به توسعه کامل و قدرتمند آن ملت منجر می شود. هماهنگی و اتحادی که تک تک افراد را در کنار یکدیگر قرار داده، آنها را به قدرتی شکست ناپذیر تبدیل میکند که خواهد توانست کلیه موانع پیش رویشان را از میان بردارد و طبیعی است که هیچکس جرات مقابله با چنین قدرتی را نخواهد داشت.
وی افزود: خداوند متعال، دو ستون انحصاری یعنی قرآن و سنت پیامبر(ص) را برای اتحاد میان مسلمانان ارائه داده است؛ اما اتحاد به معنای این نیست که افراد از حق خود برای اظهارنظر و یا سایر موارد چشم پوشی کنند، بلکه به معنای آن است که همواره به نظریات دیگران احترام بگذارند و در این خصوص وسعت نظر داشته باشند و از هر نوع تفرقه اجتناب کنند.
مدیر بانک اسلامی بنگلادش تصریح کرد: خداوند متعال همواره تفرقه و دشمنی میان مسلمانان را تقبیح کرده و بدترین مجازاتها را برای آن وعده داده است. خداوند از پیامبر خود می خواهد از افرادی که تفرقه و دو دستگی ایجاد میکنند،اجتناب کند. پیامبر اکرم(ص) نیز توصیه های مکرری در خصوص اهمیت اتحاد و اجتناب از تفرقه و نزاع بین مسلمانان بیان داشته اند.
وی تأکید کرد: وحدت میان مسلمانان نیاز اساسی امت اسلامی است؛ اما این وحدت از مسیر تنگ فرقهگرایی و گرایش های ملی عبور نمی کند. تفاوت های ملی و مذهبی در برخی کشورهای مختلف اسلامی آنان را از وحدت میان خود باز داشته است. در طی دهه دوم هجری مسلمانان راهبران علم و فضیلت به شمار میرفتند و شهرهای آنان به مراکز علم و صنعت جهان تبدیل شده بودند و متفکران مسلمان کانون علم، اقتصاد و سیاست جهانی قلمداد می شدند؛ اما امروز چه بر سر دوران پرافتخار اسلام و همبستگی مسلمانان آمده است؟ اگر آنان همچنان بر آموزه های مقدسی که بر آنان آشکار شده بود، باقی می ماندند و از اتحاد سیاسی و اجتماعی خود محفاظت می کردند، سرنوشتشان چیزی که امروز شاهدیم، نبود.
حیات خان افزود: امروز هم اگر مسلمانان تحت لوای اسلام قرار گیرند و وقت خود را صرف پیشرفت امت اسلامی کرده و از اختلاف اجتناب کنند، می توانند بار دیگر به عنوان یک قدرت عظیم ظاهر شوند. این وظیفه علما و دانشمندان ماست تا مسلمانان را نسبت به اهمیت وحدت آگاه سازند. وحدت نقش اعجاب انگیزی در راستای موفقیت ما جهت توسعه اسلامی خواهد داشت. امروز دشمنان اسلام با یکدیگر متحد شده اند اما مسلمانان در میان خود با تفرقه روبه رو هستند. اتحاد دشمنان اسلام بر اساس همین ارزش اتحاد شکل گرفته است. آنها اسلام را به عنوان دشمن مشترک خود شناسایی کرده و همراه با یکدیگر آن را بزرگترین مانع در راستای اهداف امپریالیستی خود قلمداد میکنند.
وی خاطر نشان کرد: این واقعیتی غیر قابل انکار است که کلیه فرق اسلامی از بنیان های عقیدتی و ارزش های اسلامی مشترک برخوردارند. مسلمانان هیچ پیامبری را نفی نکرده و بر دین خود یعنی اسلام اشتراک نظر دارند و همه مسلمانان به صورت یکسان به دکترین توحید معتقدند. خاتم الانبیا بودن پیامبر(ص)، نبوت، کتاب های آسمانی، وجود دنیای دیگر، موجودیت فرشتگان، نماز، زکات، حج و غیره همگی جزو اعتقادات مشترک مسلمانان هستند و در صورت وجود اختلاف، این اختلاف در خصوص مسائل پیش پا افتاده و شامل جزئیات مربوط به دین است، اما چرا مسلمانان قادر به اتحاد و ایجاد امت واحد نشدند؟
مدیر بانک اسلامی بنگلادش در ادامه به ارائه پیشنهاداتی در خصوص چگونگی ایجاد اتحاد میان مسلمانان پرداخت و گفت: اولین مورد توجه به اصل توحید است.اعتقادات مشترک یک ملت می تواند به اتحاد و همبستگی آن ملت منجر شود. به خصوص اگر این اعتقادات بر اساس اعتقاد به واحد بودن خداوند شکل گرفته و همه امت مسلمان در سطوح مختلف زندگی بدان معتقد باشند.
وی اضافه کرد: مفسرین قرآن مجید،معتقدند که این کتاب مقدس، نعمت خداوند برای ایجاد اتحاد و برادری بین مسلمانان است؛ اتحادی که فقط بر اساس توحید، قابل شکل گیری است. پیامبر اکرم(ص) هم نهضت خود را بر اساس اصل توحید به سرانجام رسانده و توحید را رمز موفقیت آن میداند.در کلیه آموزه های اسلامی توحید از اولویت اصلی برخوردار است. بر همین اساس امام خمینی متفکر و مبتکر نهضت اسلامی، امت را به سمت اتحاد و همگرایی تشویق کرده و می فرماید، تحقق اتحاد در میان امت اسلامی تنها تحت پرچم توحید، امکان پذیر است.
حیات خان ادامه داد: شناسایی دشمن مشترک دومین مسئله مهمی است که باید مورد توجه مسلمانان و دانشمندان اسلامی قرار بگیرد. آنان باید هرگونه خطر دشمن مشترک و عناصر مربوط به آن را مورد شناسایی قرار دهند. امروز امت اسلامی در معرض خطر تهدیدات جدی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.دشمنان تلاش می کنند در اعتقاد مسلمانان به خصوص جوانان شک و شبهه ایجاد کرده و آنها را مورد تهاجم فرهنگی خود قرار دهند.
وی تأکید کرد: در راستای اتحاد مسلمانان، باید مشترکات و مشکلاتمان را مورد توجه قرار دهیم. اعتقادات و مشترکاتمان بسیار وسیع و اختلافاتمان بسیار محدود و در مسائل جزیی هستند، این در حالی است که متاسفانه اعتقادات و مشترکاتمان کاملاً از سوی ما مورد غفلت قرار می گیرند؛ مشترکاتی مانند توحید، نبوت، نماز، زکات، جهاد، حج، قبله، قرآن مجید و بسیاری عناصر دیگر که می توانند به رهنمون سازی مسلمانان به سمت برقراری اتحاد در میان امت اسلامی منجر شود.
مدیر بانک اسلامی بنگلادش گفت: مسئله مهم دیگر، پایبندی ما به اخوت اسلامی است.اسلام کلیه دینباوران را به عنوان برادر یکدیگر خطاب می کند و بر اساس فرموده پیامبر اکرم (ص) هر مسلمانی برادر مسلمان دیگر است و هر مسلمانی باید از وضعیت برادر خود آگاهی داشته و شریک درد و غم وی باشد. باید بین آنها همدلی برقرار شده و توجیه شوند که همگی متعلق به یک هویت هستند و این خود به ایجاد اتحاد در میان امت اسلام منجر خواهد شد، اگر چه بر حسب ملاحظات سیاسی و جغرافیایی در بسیاری از کشورها پراکنده باشند.
وی تأکید کرد: موفقیت ما تنها زمانی امکان پذیر است که تعهد خود را به آموزه های اسلامی نشان داده و آن را عملا ثابت کنیم. دولتهای اسلامی نیز باید در حفظ اخوت میان مسلمانان کوشا بوده و با نظارت بر آنها و نیز رسانه ها اجازه ندهند، اخباری پخش شود که موجبات بروز دشمنی و نفرت در میان گروه های مختلف دینی را فراهم کند. گام دوم در این خصوص اعمال نظارت از سوی دولت بر آثار دانشگاهی و آثار نویسندگان اسلامی است تا بدین وسیله از بروز هرگونه اختلاف و دو دستگی به واسطه نشر این آثار جلوگیری شود.
وی ادامه داد: همچنین لازم است به بررسی ریشه های اصلی گرایش های افراطی که خود، بی عدالتی سیاسی و اجتماعی را به همراه دارد، اقدام شود. برنامه های تحصیلی و دانشگاهی نیز باید به نوعی طراحی شوند که به شکل ریشهای، امکان موفقیت در جهت ارتقای بردباری،تحمل، برادری و روشنفکری را در اذهان مسلمانان به ویژه اقشار جوان فراهم سازند، تا بدین وسیله هماهنگی در سطوح مختلف ملی و مذهبی در جوامع ما محقق شود.
حیات خان در پایان تأکید کرد: اگر ما واقعاً پیامبر خود را دوست داریم و به وی عشق می ورزیم، باید گفته ها و سنت وی را دنبال کرده و به مورد اجرا بگذاریم.