رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی و نقد و بررسی الگوی عرضه شده
• فلسطین و مقاومت اسلامی
• آیین نکوداشت آیة الله محمد علی تسخیری

سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

تمام مسلمانان مأمور به ایجاد صلح هستند

تصویر

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، استاد سطوح عالی و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ابتدا ایام ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام و فرزند برومندشان امام جعفر صادق(ع) را تبریک گفت و با اشاره به آغاز سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت با شعار "اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و نزاع در جهان اسلام"، بیان نمود: ابتدا باید بیان نمود که وحدت میان مسلمین یکی از ضروریات کنونی جهان اسلام است. در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی خدمت تمام مخاطبان و عالمان و اندیشمندان اسلام عرض خدا قوت دارم و امیدوارم طراوت و تعامل فکری در مسئله وحدت به‌طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: خداوند متعال در آیه 228 سوره بقره می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»؛ ای اهل ایمان، همه به اتفاق در مقام تسلیم خدا در آیید و از وسواس شیطان پیروی مکنید که همانا او برای شما دشمنی آشکار است.

وی ادامه داد: این آیه و چند آیه ای که بعد از این آیه شریفه آمده است، از آیات بسیار مهم و کلیدی مربوط به جامعه مسلمین محسوب می شود. این آیه از آیات الاحکام است که باید مطرح کنیم، همانطور که توضیح خواهم داد مرتبط به فقه فردی و اجتماعی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار عنوان کرد: در مسئله فقه اجتماعی می توانیم به خوبی از این آیه استفاده کنیم که خداوند متعال می فرماید، خودتان را در این حصن و قلعه محکم قرار دهید. خداوند به دنبال این است که حصن حصینی را در این آیه شریفه معرفی کند.

وی تصریح کرد: "ادخلو فی السلم"؛ سلم را برخی مفسران به اسلام و برخی اطاعت از خداوند متبارک و تعالی تعبیر نموده اند و برخی نیز به ولایت امیرالمومنین(ع) و اولاد پیامبر اسلام(ص) تطبیق کرده اند؛ اما باید توجه داشت که معنای لغوی این کلمه به معنای سازش، صلح و مسالمت است.

لنکرانی اظهار داشت: در این آیه می فرماید خودتان را در یک سلم قرار دهید؛ شما مومنان ، امت اسلامی و شمایی که خداوند و پیامبراسلام و  قرآن را قبول دارید، در یک حالت سلمی باشید، نزاع نکنید و تفرقه در میان خود ایجاد نکنید و در آرامش و صلح به سر برید.

وی اضافه کرد: در دایره اسلام همه مسلمانان مامور به سلم هستند؛ این سلمی که خدای تبارک و تعالی در این قسمت بیان کرده است، به قرینه مناسب حکم و موضوع است، مراد سلم در پرتوی همین ایمان و در سایه اسلام است، یعنی آن صلح و سازش و آن مسالمتی که دین برای شما به وجود می آورد.

وی اذعان داشت: پس تمام مسلمانان به نحو فردی و اجتماعی مامور به سلم هستند. هدف خداوند از این سلم جز سازش و صلح و سعادت بشر در دنیا و آخرت نیست، خداوند متعال به تنها صلحی  که در سایه دین اسلام  است، تاکید نموده است.

وی گفت: فلذا این کلمه "کافه" نه از باب تاکید بلکه حال در ضمیر ادخلو است. همه باید در این سلم قرار بگیرند، "ادخلوا" نصیحت نیست بلکه تکلیفی بر تمام امت اسلام است.

وی در پایان تاکید کرد: هر عالمی و جماعتی از مسلمین در اقصی نقاط جهان اسلام  مکلف به انجام این تکلیف است؛ این چند آیه مربوط به اجتماع مسلمین و جوامع اسلامی است، هر انسانی موظف به حفظ وحدت است؛ فلذا با توجه به این آیه شریفه، باید راه های عملی بیشتری  در ورود به این سلم، در این کنفرانس وحدت بررسی شود.