رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی و نقد و بررسی الگوی عرضه شده
• فلسطین و مقاومت اسلامی
• آیین نکوداشت آیة الله محمد علی تسخیری

سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

آیت‌الله مبلغی: اختلاف اجتماعی با منشأ اختلاف در اجتهاد مذهبی، دشمن را شاد می‌کند

تصویر

آیت‌الله احمد مبلغی در دومین نشست از سلسله نشست‌های سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی طی سخنانی با بیان این‌که ما باید فکر و اختلاف فکری را  مدیریت کنیم، اظهار کرد: هر چند اختلاف عقیده‌ای وجود دارد اما نباید اجازه دهیم این اختلاف منجر به اختلاف اجتماعی شود چراکه در این‌صورت دشمن از تفرقه بین ما بهره‌مند می‌شود.

وی با بیان اینکه قرآن کریم هم گاهی نگاه فرامذهبی دارد، عنوان کرد: این کتاب آسمانی دارای بخش‌های فرادینی نیز است که ادیان بتوانند با بهره‌مندی از آن در یک مسیر همگرا شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری از وجود سه نوع عذر در مقابل عملی که انجام می‌دهیم و یا عملی که دیگری انجام می‌دهد، یاد کرد و گفت: نخست عذر واقعی است که بیشتر بین انسان و خداست و ساحت ارتباط انسان با خداوند متعال را نشان می‌دهد و در روز قیامت  هم خیلی‌ها عذرخواهی می‌کنند،  اما عذرشان پذیرفته نمی‌شود و خیلی از اوقات عذرهایی وجود دارد که  خداوند آن عذرها را قبول می‌کند.

وی با بیان اینکه عذر واقعی رابطه انسان‌ها را با یکدیگر تنظیم نمی‌کند، گفت:  هر کس هر دینی، مذهبی، راهی و گرایشی را می‌پذیرد باید در پیشگاه خداوند عذر واقعی داشته باشد و این عذر مربوط به قیامت و در حوزه ارتباط انسان و خداست.

مبلغی ادامه داد: عذر دیگری وجود دارد که عذر معیاری است، عذر معیاری عذری است که  درون هر مذهب شکل می‌گیرد، یعنی صاحبان این مذهب یک  راه و رسمی را  تعریف می‌کنند و بر اساس آن جاهل، مقصر و قاصر درست می‌کنند، می‌گویند که خب  عذر کسی که مقصر باشد،پذیرفته نیست، عذر کسی که قاصر باشد، پذیرفته است، پس این عذر درون مذهب معیاری است.

وی با بیان اینکه اگر مذاهب بخواهند با یکدیگر تعامل کنند، هیچ کدام نمی توانند دیگری را  قبول کنند، گفت: عذر معیاری برای به سامان آوردن اعتقادات مذهبی است و گاهی اوقات هم با عذر واقعی انطباق پیدا می‌کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه اگر به مذهب اعتقاد نداشته باشیم عذر اول و دوم بی‌معناست، تصریح کرد: یک سنخ دیگر عذر برای امت و درون امت است و به درد رابطه‌ امت با امت می‌خورد و آن عذر را ما یکسره نادیده انگاشتیم و آن را فعال نکردیم و آن هم عذر دینی، شرعی و فرامذهبی است که از خاستگاه دین است و هر مذهبی هم طبیعتا اگر با تامل بنگرد، آن را قبول می‌کند. چون عذر قرآنی و اساسی است.

وی نوع سوم عذر را عذر تعاملی دانست و عنوان کرد: عذر تعاملی می‌گوید که اگر جامعه‌ای بناست وحدتی را در پیش بگیرد، چون ما موظفیم وحدت داشته باشیم، باید به ملزومات توجه کند.

مبلغی با بیان اینکه عذر تعاملی در لسان، در ادبیات روایی ما به عنوان تغافل نیز مطرح شده است، مطرح کرد: تغافل یعنی شما می‌دانید اما خودتان را به غفلت می‌زنید و باید عبور کنید. عذر تعاملی  به صورت اساسی عقلانی‌ترین  نگاهی ست که در حوزه‌ اجتماع و ارتباطات اجتماعی توسط دین مطرح شده است و این غیر از  امر به معروف است و اصلا ربطی به امر به معروف ندارد.

وی ادامه داد: اگر بر اساس اختلاف میان اجتهاد بخواهیم حرکت کنیم، باید مقابل یکدیگر ایستاده و دشمن را شاد کنیم اما مصالح امت همیشه در اولویت است و وحدت امت باید مورد توجه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در موضوع  وحدت آبروی پیامبر اسلام(ص) در کار است، اظهار داشت: ایجاد فضا و زمینه برای حرکت به سمت اسلام و ده‌ها و صدها مصلحت دیگر باید با محوریت مردم دنبال شود.