رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

دکتر سارلی تاکیدکرد؛ اهمیت توجه به دیپلماسی عمومی در تقریب مذاهب اسلامی

دکتر سارلی تاکیدکرد؛ اهمیت توجه به دیپلماسی عمومی در تقریب مذاهب اسلامی

دستیار ویژه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در امور دانشگاهی تاکیدکرد: ضروری است که ما در کنار دیپلماسی رسمی که از طریق تقریب مذاهب اسلامی پیش می‌بریم، به دیپلماسی عمومی و مسائلی مانند شبکه‌سازی و راه یافتن به فضای مجازی و پیام رسان‌های اجتماعی نیز توجه کنیم.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، دکترناصرقلی سارلی، دستیار ویژه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در امور دانشگاهی، در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با اشاره به ضرورت توجه به دیپلماسی عمومی در تقریب مذاهب اسلامی در کنار دیپلماسی رسمی، بر اهمیت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و فضای مجازی در این زمینه تأکید کرد.
 
دکتر سارلی اظهار داشت: تقریب مذاهب اسلامی به درستی یکی از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی است و الحمدلله در طول این چهل و چند سال گذشته فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیار خوبی در این راستا برنامه‌ریزی و اجرا شده که نقطه عطف آن را در تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می‌بینیم.

وی افزود: در این مدت برنامه‌های تقریب مذاهب اسلامی حول محور دیپلماسی شخصیت‌ها و رهبران مذهبی شکل گرفته و کشورهای اسلامی و امت اسلام از برکات این آشنایی‌ها و این تقریب بهره‌مند شده‌اند.

امروز، نیازمند ابتکارات جدیدی  در حوزه تقریب هستیم
دکتر سارلی با بیان این که امروز ما به برنامه‌های جدید ابتکاری در حوزه تقریب مذاهب اسلامی نیازمند هستیم، خاطرنشان کرد: بحثهای تقریب  مذاهب اسلامی اغلب در حوزه درون دینی و در چند رشته فقه و کلام و رشته‌های مرتبط پیگیری شده اما همانطور که می‌دانیم وقتی قرار است که تقریب مذاهب اسلامی را به عنوان یک ارزش در جوامع اسلامی پیاده سازی و تثبیت کنیم، این مسئله جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیدا می‌کند و حتی از زاویه تخصص‌های دانشگاهی هم می‌شود به آن نگاه کرد.

دستیار ویژه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در امور دانشگاهی  افزود: نکته بسیار مهم در مبحث تقریب این است که ما تاکنون بحث تقریب مذاهب اسلامی را به شکل نهادی دنبال کردیم؛ یعنی در کشور مصر نهادی وجود دارد برای تقریب مذاهب اسلامی ما هم در جمهوری اسلامی ایران، مجمع جهانی تقریب مذاهب را شکل دادیم و این کار را به شکل سازمانی پیش می‌بریم که این مسئله در حوزه دیپلماسی رسمی هم بسیار کارآمد است.

وی تأکید کرد: امروزه در جهان در همه کشورها مسائل اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی و از مجاری غیررسمی پیش می‌رود و شکل‌های جدید اجتماعی و روابطی که در فضای مجازی و اینترنت وجود دارد، تاثیر بسیاری در رفتار، منش و در برخورد انسان‌ها با مسائل مرتبط با جهان‌بینی آنها دارد.

دکتر سارلی گفت: بنابراین ضروری است که ما در کنار دیپلماسی رسمی که از طریق تقریب مذاهب اسلامی پیش می‌بریم، به دیپلماسی عمومی هم در این زمینه توجه کنیم و به مسائلی مانند شبکه‌سازی و راه یافتن به شبکه‌هایی که در فضای مجازی وپیام‌رسان‌های اجتماعی شکل می‌گیرد، توجه کنیم و از ظرفیت و توانی که در آن فضا وجود دارد، در خدمت تقریب مذاهب اسلامی بهره ببریم.

نقش سازمان‌های مردم نهاد انکار ناپذیر است
دکتر سارلی اهمیت نقش سازمان‌های مردم نهاد را انکار ناپذیر توصیف کرد و گفت: توان و قدرت و نفوذی که این سازمان‌ها در این زمینه دارند می‌تواند در کنار دیپلماسی رسمی ما و در کناربرنامه‌ریزی رسمی و نهادی ما در قالب مجمع تقریب مذاهب اسلامی به کمک بیاید.

وی افزود: بنابراین یکی از راهبردهای اجرایی تقریب مذاهب اسلامی مطابق شرایط امروز این است که ما وارد فضاهای غیر رسمی شویم و مفاهیم مرتبط با تقریب مذاهب اسلامی را در مویرگ‌های جامعه و برای تک تک افراد جامعه ازطریق شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده و این گفتمان تقریبی را از یک گفتمان رسمی به گفتمان عمومی تبدیل کنیم.

دکتر سارلی ادامه داد: هنگامی که این اتفاق افتاد، شما با یک توده بزرگی از نیروهای حاضر در فضای مجازی مواجه می‌شوید که می‌توانند به شما کمک کنند تا مفاهیم تقریبی را پیش ببرید و در آن فضای غیررسمی بتوانید بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید.

نقش دانشگاه در اجرای برنامه‌های تقریبی
دستیار ویژه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در امور دانشگاهی همچنین گفت: فکر می‌کنم  که دانشگاه در این زمینه می‌تواند به عنوان واسط، کنشگر مهمی باشد، یعنی دانشجویان و قشر فرهیخته و جوان جمعیت ما و همچنین اساتیدی که در دانشگاه حضور دارند می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

دکتر سارلی تأکید کرد: اگر بخواهیم تلفیقی از حرکت‌های رسمی و نهادی و همین‌طور برنامه‌ریزی‌های غیر رسمی و مردم نهاد انجام دهیم، یکی از محل‌ها و مکان‌های بسیار درست این کار دانشگاه است، چرا که نیروی انسانی هدف ما هم عمدتاً در این حوزه حضور دارند، جوانان دانشجوی جویای حقیقت، عدالت و حرف‌ها و ایده‌های نو آنجا حضور دارند و ما می‌توانیم این بحث را در آنجا به شکل سازمان یافته‌ای دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشجوهای ما که ان شالله مدیران و سازندگان جامعه آینده ما هستند، اگر با این مفاهیم از طریق برنامه‌های تقریبی با هم آشنایی پیدا کنند، ان شالله آینده جوامع اسلامی درخشان خواهد بود و هیچگاه دشمنان اسلام چه در قالب استکبار جهانی و چه در قالب نیروهای تکفیری که جهان اسلام را آزار می‌دهند و چهره آن را تیره و تاریک می‌کنند، نخواهند توانست به اهدافشان برسند.