رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

آیت الله اشکوری: وحدت به معنای دست کشیدن از عقاید، ثوابت و مسلمات نیست

آیت الله اشکوری: وحدت به معنای دست کشیدن از عقاید، ثوابت و مسلمات نیست

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه منظور از وحدت دست کشیدن از عقاید، ثوابت و مسلمات خودمان نیست، خاطرنشان کرد: برای حفظ کیان و هویت اسلام و هویت دین و توحید و دفاع از انسانیت ما را مأمور کرده‌اند که به اصولی پایبند باشیم و از آنها دفاع کنیم. 
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، آیت الله سیدعلی حسینی اشکوری، نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز جمعه در هشتمین وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تأکید کرد: بحث تقریب مذاهب اسلامی و  تقریب بین جامعه موحدین عالم و تقریب بین افکار مشترک همه بشریت یکی از مهمترین کارهایی است که از ناحیه خیرخواهان جامعه متدین و جامعه بشریت مورد تأکید قرار گرفته و می‌گیرد و جزو آمال و آرزوهای بسیاری از فرهیختگان است.

وی ادامه داد: این اختلافات و کشمکش‌های مذهبی و عقیدتی زمینه‌های کشمکش‌های سیاسی و اختلافات دیگر را در جامعه به وجود می آورد و موجب پراکندگی جامعه و برهم خوردن انسجام آن می شود که نوعاً مورد بهره‌برداری سودجویان و کسانی قرار می‌گیرد که منافعشان در اختلاف اندازی میان مردم است و از این اختلاف میان انسان‌ها بهره‌مند می‌شوند و سود مادی می‌برند.

آیت الله اشکوری افزود: معیار این سودجویان نه دین است، نه مذهب است، نه دفاع از آرمان‌ها است و نه برای حقوق انسان‌ها ارزش قائل هستند.

 وی تأکید کرد:‌در طول تاریخ از صدر اسلام ، پیامبر اکرم (ص) در برابر کسانی که می‌خواستند تفرقه‌افکنی کنند و منافقانه در میان مسلمانان رخنه کرده و زمینه نفاق را ایجاد کنند، چه با درایت خود و چه با کمک وحی و عنایت پروردگار جلوی فتنه آنها را می‌گرفتند.

اشکوری خاطرنشان کرد: این افراد از ابزار قومیتی یا ابزار دینی و عقیدتی یا ابزار زبان و اختلاف گویش‌ها برای ایجاد تفرقه استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در زمان ائمه اطهار هم منافقین می‌خواستند از اختلافات سوء استفاده کنند و از قرائت های مختلف دینی و عقیدتی بهره‌مند بشوند، اما بزرگان دین درصدد جلوگیری بودند و همیشه یکپارچگی امت اسلام را مورد حمایت قرار داده و از اختلاف دوری کردند.

آیت الله اشکوری با تأکید بر اینکه همیشه حفظ کیان اسلام، کیان جامعه بشریت و کیان توحید، مورد تأکید بوده و هست، اظهار کرد: در زمان غیبت و عدم حضور امام معصوم نیز در نزد امامیه همین نقش وحدت آفرینی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه منظور از وحدت دست کشیدن از عقاید، ثوابت و مسلمات خودمان نیست، خاطرنشان کرد:‌برای حفظ کیان و هویت اسلام و هویت دین و توحید و دفاع از انسانیت ما را مأمور کرده‌اند که به اصولی پایبند باشیم و از آنها دفاع کنیم.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی و تصدی مدیریت و رهبری جامعه به زعامت امام خمینی(ره) و  استمرار آن با رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، این بزرگواران در حفظ وحدت تأکید کردند و تلاش های چشمگیر و خدمات شایانی به دستور آنها و به وسیله خیرخواهان و بزرگانی نظیر مرحوم آیت الله تسخیری انجام گرفته و در قالب مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همچنین سفرهای مختلفی که به وسیله شخصیت‌های خیرخواه به سایر کشورها انجام گرفته، صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: آنچه مهم است، همین تقریب و نزدیک بودن و نزدیک شدن انسان ها است که بسیار مسئله حائز اهمیتی است، زیرا وقتی دور از هم هستند، افکار همدیگر را به صورت مستقیم و بدون پرده دریافت نمی‌کنند و به وسیله سوء فهم یا سوء نیت بعضی از افراد ممکن است برداشت‌های غلطی بشود .