رئیس موسسه فرهنگی البلاغ کویت اظهار داشت که تلاش برای تحقق وحدت و تقویت همبستگی میان امت اسلامی یکی از مهمترین واجبات و تکالیف بر روی دوش مسلمانان است.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، «عمار کاظم عبدالحسین محمد»، رئیس موسسه فرهنگی البلاغ کویت، در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت که از سوی مجمع جهانی تقریب برگزار میشود، اظهار داشت که ارزشها مجموعهای از رفتارها، اصول و اخلاقیات هستند که انسان بر اساس آنها پرورش یافته و زندگی روزمره خود را با استفاده از همین رفتارها، اصول و اخلاقیات سپری میکند.
وی افزود: «ارزشها در واقع مهمترین بخش فرهنگ اجتماعی است که انسان از رهگذر آنها میتواند ابراز وجود کند. رفتارها و خلقیات انسان تابعِ ضوابط و اصولی است که باید رعایت شوند. انسانها رفتارهای خود را با اتکاء به همین ضوابط و اصول کنترل میکنند.»
وی تاکید کرد که ارزشها در یک جامعه متمدن و پیشرفته حائز اهمیت ویژهای هستند و گفت: «ارزشها در چارچوب تمدن اسلامی دارای اولویتهایی نیز هستند. نباید اینگونه تصور کرد که ارزشها متعلق به گذشته هستند و امروز به کار نمیآیند. ماهیت ارزشها به گونهای است که ما نه میتوانیم چیزی به آن اضافه کنیم و نه قادر هستیم از آن چیزی را حذف نماییم. این بدان معناست که نمیتوانیم ارزشها را بر حسب خواستهها و تمایلات نفسانی خود دستخوش تغییر و تحول کنیم. »
تاکید بر «وحدت تکامل یافته» در قرآن کریم
این فعال رسانهای کویتی یکی از مهمترین ارزشهایی که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده را "وحدتِ تکاملیافته" دانست و خاطرنشان کرد: «قرآن کریم شکاف و جدایی میان انسانها را برنمیتابد. این وحدت و عدم جدایی جزئی از ارزشها به شمار میروند. تلاش برای تحقق وحدت امت اسلامی و تقویت همبستگی میان فرزندان امت یکی از مهمترین واجبات و تکالیف بر روی دوش مسلمانان است.»
وی افزود که دین، عمیقترین و تاثیرگذارترین عاملی است که میتواند بر روی انسان و رفتارهایش تاثیر بگذارد. به همین دلیل اگر تحقق وحدت در زمینهها و عرصههای گوناگون لازم و ضروری باشد، در عرصه دینی لازمتر و ضروریتر است، چرا که اگر ارزشهای دینی صحیح جایگاه خود را در دلها، قلبها و افکار فرزندان جامعه پیدا کنند، آنها را به سمت بالاترین مراتب وحدت و همبستگی سوق میدهد و به آنها این قدرت را میدهد که از موانع منازعه و اختلاف عبور نمایند.
وی ادامه داد: «رسول الله (ص) درباره وحدت و همبستگی میان قبایلی که با یکدیگر به اختلاف برخورده بودند، تأکید میکنند که این قبایل پس از اختلافاتی که داشتند به سانِ یک پیکر واحد درآمدند و متحد شدند. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ، كَمَثَلِ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى مِنهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى».
رئیس موسسه فرهنگی البلاغ کویت همچنین گفت: «اگر ارزشها در درون انسانها جای گیرند، آنگاه روحیه همکاری با یکدیگر به منظور تأمین منافع امت اسلامی نیز در درونشان ایجاد میشود. در این صورت انسان از تأثیرپذیری از ویژگیهای مذمومی نظیر قومیتگرایی، طایفهگرایی و قبیلهگرایی، مصون میماند؛ به ویژه اینکه دین اسلام با تمامی ارزشها و تعالیمش، خود منبع ارزشهای انسانی است. اگر ارزشها و مفاهیم دین اسلام هدف تحریف قرار گیرد، طبیعی است که از دین به عنوان وسیلهای برای ایجاد تفرقه و دشمنی، سوء استفاده خواهد شد.»
تعدد آرا و نظرات مختلف در اسلام
وی اشاره کرد که مصادره دین موجب میشود تا گروهی که حق با آنهاست نیز برای دفاع از اعتقادات و مذاهب خود به تفسیر دین متوسل شوند و افزود: «آرا و دیدگاههای متفاوت در چارچوب دین یک موضوع کاملا طبیعی و البته اجتنابناپذیر است، چرا که دین در واقع مجموعهای از متنهای نقلشده است که فقها و علما هریک بر اساس عقل و خرد و فهم خود به تفسیر آن میپردازند. از آنجایی که آنها بشر هستند، طبیعی است که میزان فهم و ادراکشان نسبت به دین با یکدیگر متفاوت است.»
عبدالحسین محمد گفت: «تعدد آرا و نظرات مختلف، لزوما به منازعه و دشمنی منجر نمیگردد، بلکه میتواند انگیزه برای کار و تلاش بیشتر را فراهم آورد. این تعدد آرا میتواند به شکلگیری رقابت علمی مثبت و سازنده بینجامد و فرصت خوبی را برای تعامل اقشار مختلف جامعه فراهم آورد. بزرگان دین و فقهای امت اسلامی در عصرهای گذشته همواره با یکدیگر ارتباط علمی و معرفتی داشتهاند.»
وی خاطرنشان کرد: «در عصر حاضر میبینیم که افراطیگری برخی افراد و گروهها، موجب شده است تا آنها مسلمانانِ مخالف خود را به شرک و گمراهی متهم سازند. این پدیده بسیار خطرناک است و امنیت و ثبات امت اسلامی را به خطر میاندازد. در چنین شرایطی، افراد مصلح که دارای بصیرت نیز هستند، وظیفه دارند مردم را به وحدت که یک فریضه واجب است، دعوت کنند و از آنها بخواهند تا به مذاهب مختلف اسلامی احترام بگذارند.»
نیاز انسان به برادر خود در عرصه مادی و روحی
رئیس موسسه فرهنگی البلاغ کویت ادامه داد که انسان در دو عرصه به برادران خود نیاز داد. وی گفت: «عرصه اول همان عرصه مادی است که انسان برای پیشبرد کارها و امور زندگیاش به کمک برادر خود نیازمند است. هیچ انسانی نمیتواند به تنهایی و بدون تعامل با دیگران امورات زندگی خود را بگذراند. در سطح جوامع نیز هیچ جامعهای نمیتواند به دور از دیگر جوامع زندگی کند و در سطح جهان، منزوی باشد.»
وی افزود: «عرصه دوم نیاز انسان به دیگری، عرصه روحی است. حتی اگر انسان از تمامی امکانات زندگی نیز برخوردار باشد، از لحاظ روحی نیاز به کسی دارد که با او انس گیرد. اگر انسان همه امکانات را هم داشته باشد، اما از لحاظ روحی ارتباطی با دیگران نداشته باشد، زندگی راحتی نخواهد داشت. امروز میبینیم که زندان انفرادی، سختترین و بدترین مجازاتی است که برای شکنجه روح و روان افراد در نظرگرفته میشود.»
وی در ادامه گفت که در جامعهای که دوستی، محبت و برادری بر آن حاکم باشد و ساکنان آن همکاری مثبت و سازندهای با یکدیگر داشته باشند، کارها در خدمت منافع عمومی مردم پیش میرود و چنین جامعهای یک جامعه به هم پیوسته و متحد خواهد بود.
عبدالحسین محمد خاطرنشان کرد: «در نقطه مقابل، جامعهای که در آن منازعات و دشمنیها حاکم باشد، دچار ضعف میشود و در آستانه فروپاشی قرار میگیرد. به همین دلیل است که خداوند متعال، بندگان مؤمن خود را از منازعه و پیامدهای حتمی آن برحذر داشته و فرموده است که این منازعه به از بین رفتن قدرت و شوکتشان میانجامد.»
عمار کاظم عبدالحسین محمد در پایان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و احادیث نبوی تصریح کرد که منازعه و خصومتوزی قلبها را فاسد میکند، ملتها را از بین میبرد، زندگیها را متلاشی میسازد و ثروتها را میسوزاند و جوامع را فقیر میکند و از خداوند متعال خواست تا فضایی از دوستی و اتحاد را در میان مسلمانان حاکم سازد و عداوت و دشمنی را از آنها دور کند.