رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه دجله ترکیه؛ رهبر ایران بزرگترین منادی وحدت در دنیای امروز است

عضو هیئت علمی دانشگاه دجله ترکیه؛ رهبر ایران بزرگترین منادی وحدت در دنیای امروز است

احمد اینان، عضو هیئت علمی دانشگاه دجله ترکیه تصریح کرد: اگر رهبر ایران با تعریف "شیعه انگلیسی" طیف‌های غلط شیعه را حذف می‌کنند، ما هم باید سنیانی که تحت کنترل آمریکا، انگلیس و اسرائیل هستند را حذف کنیم.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، احمد اینان، عضو هیئت علمی دانشگاه دجله ترکیه در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار داشت: «در واقع مسئله اتحاد بین مسلمانان مسئله بسیار مهمی است. به عبارت دیگر قبل از وحدت و اتحاد انسان‌ها، وحدت میان مسلمانان ضرورت دارد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا می‌توان از یک تروریسم جهانی که دنیا را تهدید می‌کند، صحبت کرد و بزرگترین درمان این تروریسم جهانی، بدون شک اسلام است».

وی در این باره توضیح داد: «نام اسلام به معنای ایجاد صلح است. صلح چیزی است که همه بشریت به آن نیاز دارد. این نه تنها در مورد مسلمانان، بلکه در مورد تمامی جهان بشریت صدق می‌کند. بنابراین برای این که ما مسلمانان بتوانیم یک تمدن به جهانیان ارائه دهیم، ابتدا باید میان خود وحدت ایجاد کنیم».

این عالم ترکیه‌ای با بیان این که این اتحاد بسیار حائز اهمیت است، گفت: «من می‌گویم باید با هم متحد باشیم، نه اینکه یکی باشیم. چون اگر بگوییم یکی هستیم، منکر برخی چیزها می‌شویم. یعنی فرصت آشنایی فرهنگ‌های مختلف و گوناگون را می‌گیریم».

وی تصریح کرد: «50 دولت اسلامی که در وضعیت آشفته‌ای قرار دارند، ابتدا باید حول یک قانون متحد شوند. مرحوم جمال‌الدین افغانی که شما جمال الدین اسدآبادی می‌نامید، وحدت مسلمانان را پیش‌بینی کرده بود».

عضو هیئت علمی دانشگاه دجله ترکیه اظهار داشت: «بزرگترین منادی وحدت در دنیا، خداوند عمر با عزت به ایشان اعطا فرماید، آقای خامنه‌ای هستند. آقای خامنه‌ای از اصطلاحی با عنوان "شیعه انگلیسی" استفاده می‌کنند؛ به این صورت که کسانی را که به اعتقادات نادرست شیعی باور دارند، شیعه انگلیسی نامیده‌اند».

وی در ادامه افزود: «اگر ایشان تعریفی با عنوان شیعه انگلیسی آورده باشند،ما هم به عنوان مردم سنی مذهب دنیا، باید اصطلاحی با عنوان سنی‌گرایان آمریکایی و سنی‌گرایان انگلیسی ایجاد کنیم. تنها از این طریق می توانیم به وحدت برسیم».

اینان با بیان این که کاری که رهبری انجام داده‌اند، بسیار حائز اهمیت است، گفت: «اگر با تعریف شیعه انگلیسی، طیف‌های غلط شیعه را حذف می‌کنند، ما هم باید سنیانی که امروزه تحت کنترل آمریکا، انگلیس و اسرائیل هستند را حذف کنیم».