محقق و نویسنده پاکستانی با بیان این که «برادری» پایه و اساس فطرت انسانی بوده و تفرقه به منزله یک تمردّ و سرکشی شیطانی است، تأکید کرد که رعایت «برادری اسلامی» به معنای برخورداری از یک «فطرت پاک» است.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، محمد صداقت علیفریدی، محقق و نویسنده پاکستانی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی تصریح کرد: «باید توجه داشت که تفرقه بزرگتر از شرک است».
علیفریدی با اشاره به این که رعایت «برادری اسلامی» به معنای داشتن فطرتی سالم و پاک است، خاطرنشان کرد که «برادری اسلامی» در حقیقت تضمینکننده بقای امت اسلامی است.
این محقق و نویسنده پاکستانی اظهارداشت که «برادری اسلامی» و «ایمان» دو واژه با یک معنا و مفهوم هستند. این درحالی است که «برادری اسلامی» و «تفرقه» دو واژه متضاد یکدیگرند.
علیفریدی گفت: «بیایید تا با یکدیگر به این مسیر بزرگ و عظیم بپیوندیم. این مسیری است که امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با هدف تحقق وحدت اسلامی، آن را آغاز کردند و تا به امروز، با ثبات ادامه داشته است. ادامه همین مسیر، امروز به برگزاری این کنفرانس بزرگ انجامیده است؛ مقصودم کنفرانس وحدت اسلامی است. پس از این نیز مسیر کنونی متوقف نخواهد شد و نسل به نسل ادامه خواهد داشت تا اینکه حضرت مهدی (عج) ظهور کنند».
وی افزود: «مهمترین هدف و غایت برگزاری این گردهمایی بزرگ، صیانت از دین مبین اسلام است؛ دینی که به وسیله خاتم الأنبیاء حضرت محمد (ص) به مردم معرفی شد. ما امروز نتایج و آثار و پیامدهای معرفی دین اسلام را به خوبی میبینیم. یکی از ثمرات و آثار عظیم و بزرگ کاری که پیامبر اکرم (ص) کردند، این است که دین اسلام با وجود تمامی دشمنیها و خصومتهایی که انجام شده است، همچنان پابرجاست».
علیفریدی با بیان این که امت اسلامی هنوز هم این مسیر را ادامه میدهد، تأکید کرد که «امت اسلامی در این مسیر پیروز خواهد شد». خدایی نکرده اگر امت اسلامی از این مسیر دست بکشد، سرنوشتی جز هلاکت نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: «لازم است برادری اسلامی میان مذاهب اسلامی و به ویژه پیروان دو مذهب شیعه و سنی وجود داشته باشد. هیچ مجوزی برای وجود تفرقه وجود ندارد. تفرقه با فطرت پاک انسان در تضاد است».
علیفریدی افزود: «میخواهم خبری را هم به شما بدهم و آن، این است که من کتاب قطوری را به رشته تحریر درآورده و در آن به احادیثِ موجود در «صحاح شش گانه اهل سنت» که از بزرگان شیعی نقل شده است، اشاره کردهام. در این کتاب تقریبا 16 هزار حدیث از شخصیتهای بزرگ شیعی آوردهام. بسیاری از علمای اهل سنت از روایات شیعی استفاده میکنند؛ کما اینکه بسیاری از علمای شیعی از مبانی عقلی و نقلی مطرح شده توسط علمای سنی بهرهبرداری مینمایند. در چنین شرایطی، چرا باید میان مذاهب اسلامی، جنگ و جدال و اختلاف و تفرقه وجود داشته باشد؟»