رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در وبینار کنفرانس وحدت: تاکید بر اهمیت همکاری مشترک مسلمانان برای حفظ ارزش های دینی

سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در وبینار کنفرانس وحدت:  تاکید بر اهمیت همکاری مشترک مسلمانان برای حفظ ارزش های دینی

سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: از جمله عوامل موثر در شکل دهی نظام بین‌الملل، ایستادگی است و مسلمانان باید با همگرایی این صف ایستادگی و مقاومت را فشرده تر کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، دکتر نیره قوی، سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در سخنانی در وبینار سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به موضوع اهمیت همکاری مشترک مسلمانان برای حفظ ارزش های دینی پرداخت و گفت: در عصر کنونی از جمله عواملی که همه مسلمانان جهان لازم است به آن توجه کنند، همکاری‌های مشترک برای حفظ ارزش‌هاست.

وی افزود: مسلمانان می‌توانند با داشتن ظرفیت‌های مختلف مادی، معنوی، جغرافیایی و خصوصاً ظرفیت‌هایی که ارزش‌های اسلامی حول آنها توانسته مسلمانان را گرد هم بیاورد و برای آنها آرمان سازی کند، در هندسه نوین جهانی نقش آفرینی کنند.

دکتر قوی به نقش انقلاب اسلامی در الهام بخشی به وحدت اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران الهام بخش همگرایی مسلمانان در راستای حفظ ارزش مشترکی به نام آزادی قدس بوده است.

وی افزود: اگر مسلمانان از همه ظرفیت‌های خود بهره بگیرند نه تنها می‌توانند ارزش‌های راستین اسلام را حفظ کنند،بلکه می توانند آنها را بسط و توسعه دهند. وجود قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص) و قبله مشترک از جمله محورهای مشترکی است که می تواند همه مسلمانان را در کنار هم جمع کند.

او به ظرفیت های مادی مشترک مسلمانان برای افزایش قدرت اسلام نیز اشاره کرد و افزود: کشورهای مسلمان از جمعیت و ذخایر و ثروت زیادی بهره مند هستند که به ویژه در منطقه غرب آسیا تجمیع شده است؛ منابعی که می تواند به خدمت ایجاد یک مجموعه همکاری متحد میان ملت های مسلمان کمک کند. مسلمانان همچنین از ظرفیت های فکری بسیاری بهره مند هستند .
 
این پژوهشگر دینی افزود: همچنین کشورهای مسلمان منطقه، ظرفیت محور مقاومت را دارند که می توانند در بزنگاه ها به کمک ملت های مسلمان منطقه بیایند. به ویژه در شرایط کنونی که غده سرطانی اسرائیل در منطقه ریشه دوانده است، اهمیت اتحاد برای دفاع از فلسطین در برابر این رژیم اشغالگر بیش از هر وقت دیگری ضرورت دارد.

او با بیان اینکه جهان وارد هندسه نوینی می‌شود، افزود: مسلمانان می توانند در این هندسه نوین نقش آفرینی خود را افزایش دهند. آلترناتیو نظام سلطه می ‌تواند یک نظام اسلامی باشد که در قرآن تحت عنوان امت واحده مسلمان از آن یاد می‌شود. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، حمایت و همکاری با ملت های مسلمان یک اصل مسلم است و ایران با پیشتاز بودن در موضوع قدس، این مهم را ثابت کرده است. روز قدس ظرفیتی است که می‌تواند تحقق بخش این آرمان باشد.

دکتر قوی ادامه داد: از جمله عوامل موثر در شکل دهی نظام بین‌الملل ایستادگی است و مسلمانان باید با همگرایی این صف ایستادگی و مقاومت را فشرده تر کنند. در این رابطه مقام معظم رهبری جمله‌ حکیمانه ای دارند و می فرمایند: «اساساً مختصات هندسه نوین جهانی، ساختن جهانی بدون معادلات مرسوم است و لازمه آن عدم تعهد کشورها به شرق و غرب و سایر گروه‌هاست». 

دکتر قوی در نهایت تصریح کرد: جهان در یک وضعیت گذار است و مسلمانان می توانند با همگرایی هم تحول آفرین باشند و هم از تحولات، ظرفیت سازی کنند. فروپاشی اردوگاه شرق و افول اردوگاه غرب و از طرفی سر برآوردن قدرت‌های بزرگ در دنیا نشان از این تحولات دارد و از این رو وحدت مسلمانان بیش از هر وقت دیگری اهمیت پیدا می کند.

وی تاکید کرد: آنها باید از همه ظرفیت‌های مادی، معنوی، فکری و استراتژیکی خود جهت حفظ ارزش ها بهره ببرند و آرمان گسترش عدل و عدالت را شعار اصلی خود قرار دهند. برای تحقق و حفظ ارزش‌های اسلامی تنها عنصر موثر، ایجاد وحدت، همدلی و همکاری مشترک بین همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است.