رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

شیخ عبدالواحد خواجوی: بدون ایمان و تقوا، وجود صلح و آرامش امکان پذیر نخواهد بود

شیخ عبدالواحد خواجوی: بدون ایمان و تقوا، وجود صلح و آرامش امکان پذیر نخواهد بود

امام جمعه اهل سنت شیراز تأکید کرد: اگر نیروی ایمان و تقوا وجود نداشته باشد، صلح و صفا و آرامش در جامعه وجود نخواهد داشت.  
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، شیخ عبدالواحد خواجوی، امام جمعه اهل سنت شیراز، صبح جمعه 7 مهرماه در وبینار ششم سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و زاد روز سلاله پاک ایشان حضرت امام جعفر صادق(ع) به امت اسلامی گفت: موضوع صحبت امروز در رابطه با نقش صلح در تقریب است که خداوند متعال میفرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا» این آیه مسئله اتحاد میان مسلمانان و مبارزه با هر گونه تفرقه و اختلاف را مطرح کرده و دستور می دهد که برای تضمین اتحاد خود به حبل الله چنگ بزنید، حبل الله یعنی ارتباط با خدا و قرآن کریم و پذیرش داوری قرآن و سنت به هنگام بروز اختلافات.
 
وی افزود: صلحی که عزت وشرافت و کرامت به انسان می دهد، مورد نیاز است و تقریب هم یکی از مقدمات و پایه های صلح و دوستی است.
 
خواجوی با اشاره به اینکه دین اسلام، دین وحدت، رحمت، رفعت، محبت و همدلی است، خاطرنشان کرد: اسلام همیشه در نظر داشته و سعی و تلاش اش بر این بوده که بین بشریت، ثبات و صلح و آرامش و امنیت برقرار کند؛ چرا که بزرگترین و مهمترین نیاز بشر، ایجاد صلح و آرامش است اما صلحی‌که عزت و شرافت به انسان می دهد تا بتواند در پناه آن زندگی‌ آبرومندانه و با عزتی داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه جنگ، آتش شیطان بوده و شعله ور و فروزان است، اظهار کرد: خداوند متعال می فرماید: «قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ.» شیطان می گوید که من برتر از آدم هستم زیرا که مرا از آتش و انسان را از خاک آفریده ای؛  همیشه این جنود رحمانی و جنود شیطانی در طول تاریخ درگیرند.
 
این عالم اهل سنت تأکید کرد: صلح یک نیاز فطری برای بشر است. اغلب مردم در کشورهای جهان بر اساس فطرت، ندای صلح سر می دهند، چون خواهان آن هستند. صلح و دوستی از توصیه های خداوند سبحانه و تعالی و از اهداف مهم انبیای الهی به ویژه حضرت محمد مصطفی(ص) است. بر همین اساس، تحکیم و گسترش وحدت و اخوت در بین همه اقشار جامعه و ارتباط با دیگر ملت ها از اهداف اجتماعی دین مبین اسلام برای زندگی مسالمت آمیز است.
 
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) به عنوان یکی از رهبران و مصلحان دین با هدف احیای اسلام ناب محمدی، ضمن تبیین مفهوم واقعی صلح، دولت ها و ملت ها را به صلح و زندگی مسالمت آمیز فرا می خواند. از نگاه ایشان، نتیجه اتحاد و همبستگی اقوام و ملتها با یکدیگر موجب اقتدار و سازندگی و خودکفایی و آرامش و پیروزی و آسایش می شود.
 
وی با بیان آیه شریفه ۱۰ سوره حجرات خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین و با ارزش ترین برنامه های اسلامی، اصلاح ذات البین و ایجاد تفاهم و همدلی و از بین بردن کدورت و دشمنی و تبدیل آن به صمیمیت و محبت و دوستی است.
 
خواجوی تأکید کرد: صلح و آرامش فقط در پرتوی ایمان امکان پذیر است؛ به صِرف اتکا بر قوانین مادی گری جنگ و نا امنی و اضطراب و پریشانی در دنیا و جامعه برچیده نخواهد شد زیرا عالم ماده و علاقه به آن همواره سرچشمه کشمکش ها و درگیری هاست و اگر ایمان که نیرویی معنوی است، آدمی را کنترل نکند، امکان صلح و سازش و آشتی وجود ندارد. آری اگر نیروی ایمان و تقوا وجود نداشته باشد، صلح و صفا و آرامش وجود نخواهد داشت.
 
وی با ذکر حدیثی از رسول اکرم(ص) که می فرماید: أَفْضَلُ الصَّدَقَهِ إِصْلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ (برترین صدقه ها و خیرات اصلاح کردن بین مردم است.) و حدیثی از حضرت علی(ع) که میفرمایند: "المؤمن آلف مولوف متعطف"یعنی انسان مؤمن با عطوفت است، با دیگران زیاد انس می گیرد و دیگران به راحتی با او انس می گیرند و همدم می شوند؛ اظهار کرد: حضرت علی(ع) به اندازه ای به صلح و صفا و آرامش اهمیت می داد که آن را برترین عبادت ها معرفی می کرد و هنگامی که در بستر شهادت بود در آخرین وصایای خود به فرزندان خود فرمود: «فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا يَقُولُ: صَلاَحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَ الصِّيَامِ». یعنی من از جد شما رسول اکرم(ص) شنیدم اصلاح ذات البین رابطه بین مردم از انواع نماز و روزه برتر است.
 
وی افزود: خداوند عزوجل همه مؤمنان جهان را به صلح و صفا و آرامش دعوت می کند و جنگ را بر خلاف تعالیم شرع مطهر اسلام می داند. صلح و آرامش و امنیت جز در سایه ایمان امکان پذیر نخواهد بود. عوامل جنگ به طور تدریجی صورت می گیرد و شیاطین انس و جن، انسان ها را گام به گام به سوی این آتش ویرانگر و خانمان سوز می برند.
 
وی در پایان تأکید کرد: پس هر عملی که کمک به برهم زدن صلح و دوستی و امنیت کند، شیطانی است. جنگ، آتشی فروزان و سوزان است که تمام نیروهای مادی و معنوی انسانی وغیر انسانی را می سوزاند. امیدواریم که بتوانیم با تمسک به قرآن کریم و سنت رسول الله(ص) و راه و روش بزرگان دین مبین اسلام و ائمه، صلح و دوستی برای خودمان برقرار کنیم و با هم انس و الفت بگیریم.