تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
• الحرب والسلام العادل
• الاخوة الإسلامیة ومکافحة الارهاب
• الحریة الفکریة الدینیة، وقبول الاجتهاد المذهبي ومواجهة تیار التکفیر والتطرف
• المواساة الإسلامیة والحذر من التخاصم والنزاع
• الاحترام المتبادل بین المذاهب الإسلامیة، ورعایة أدب الاختلاف والنآي عن النزاع وانتهاك الحرمات والإهانة
• تقبیح تطبيع العلاقات مع الكيان الصهيوني الغاصب

المؤتمر الدولي السابع والثلاثون للوحدة الإسلامية

مبانی نظری تمدن سازی نوین اسلامی با تکیه برتقریب مذاهب اسلامی در نظام فکری اندیشمندان معاصر ایرانی

المؤلفون:
عبدالله فرهی، فاطمه کاربخش
المستخلص:

تحقق تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که ذهن بسیاری از اندیشمندان اسلامی را در داخل و خارج کشور به خود مشغول کرده است این امر مسـتلزم یک نگاه درون دینی و مغایر با نگاه تجدد و مدرنیته‌ی غربی می‌باشد که با هدف رشد و اعتلای دنیای اسلام صورت می‌گیرد.از اینرو برای رشد وشکوفایی تمدن در جهان اسلام تمرکز بر مؤلفه‌های و دیدگاه‌های اندیشمندان اسلامی می‌تواند راهشگا باشد. با تأملی درنظام فکری اندیشمندان معاصر اسلامی ـ ایرانی به گستره‌ی از دیدگاهها پیرامون تحقق تمدن اسلامی بر می‌خوریم که مهمترین عامل تمدن سازی نوین اسلامی را در همگرایی و وحدت اسلامی دانستند و بلعکس تفرقه و تشتت را عامل پسرفت و عقب ماندگی مسلمانان دانسته اند.لذا تمدن سازی اسلامی به عنوان چشم انداز مطلوب جهان اسلام در سایه‌ی تقریب مذاهب اسلامی امکان تحقق دارد و با اغفال از آن تمدن اسلامی باشکست مواجه خواهدشد. از دیدگاه اندیشمندان و نظریه پردازان معاصر اسلامی ـ ایرانی ارکان تمدن اسلامی را می‌توان در سه مقوله دسته‌بندی نمود: ۱) رکن ارزشی:با محوریت منابع اسلامی چون؛ قرآن محوری، تاکید بر سیره ی نبوی، توجه به عقبه‌ی اسلام و پرداختن به سعادت دنیوی و اخروی در تمدن سازی می‌باشد ۲) رکن فکری: تعقل و علم آموزی؛ خودکفایی و مقابله با غربزدگی و مهدویت است ۳) رکن عملکردی: را نیز می‌توان در مجاهدت و دشمن شناسی خلاصه نمود. 
 

الكلمات الرئيسية:
اندیشمندان معاصر اسلامی ایرانی؛ تمدن اسلامی؛ تقریب مذاهب اسلامی