سید ابوالحسن فیروز آبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پانزدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت، اظهار داشت: فضای مجازی باعث ایجاد یک اکوسیستم و زیستبوم جدیدی شده که در این زیستبوم ویژگیهایی وجود دارد، از جمله اینکه مخاطب ما جهانی هست و همهی آحاد بشر در این زیستبوم بدون هیچ مانع و ارادهای میتوانند به صورت تمام وقت با همدیگر در ارتباط باشند.
وی افزود: با تسهیلاتی که از لحاظ تکنولوژی فراهم شده میتوان محتواها را به صورت ارزان در دسترس قرار داد و برنامههای ارزان قیمت توسط موسسین شبکه های مجازی تهیه شود و مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در این فضا ما شاهد شکلگیری مفاهیم جدید، واژههای جدید و از جملهی آنها مفهوم قدرت و جهاد در این فضا هستیم. همه ما می دانیم که تا پیش از توسعهی فضای مجازی و فضای رسانهای، قدرتی که باعث میشد یک فکر یا یک اندیشه در جامعهای تثبیت شود، علاوه بر اقناعی که صورت میگرفت، زمینهی آن از طریق قدرتهای سخت انجام میشد.
وی درهمین خصوص ادامه داد: امروز ما شاهد فتح الفتوحی هستیم که بدون خونریزی و اعمال قدرت سخت از طریق فضای مجازی اتفاق میافتد، باید گفت در این زیستبوم اندیشههای جدید، افکار جدید و پیروان جدید بروز پیدا میکنند و به جنگ نرم یا استفاده از قدرت نرم که قدرت اقناع سازی مبتنی بر فضای مجازی است، تبدیل میشوند.
فیروز آبادی تصریح کرد: در این فضا میبینیم که بر روی پلتفرم ها و محیط هایی که عمدتا توسط غیر مسلمانان ساخته شده است، مسلمانان نیز میتوانند افکار خود را عرضه کنند و به همین دلیل این پلتفرمها از قواعدی پیروی میکنند که توسط بنیانگذاران و صاحبان فناوریها و صاحبان سرمایه در این حوزه شکل میگیرد و یک محیط از پیش تعیین شدهای است که مسلمانان اگر میخواهند در این فضا فعالیت کنند باید از قواعد آن محیط ها پیروی کنند.
وی اضافه کرد: بعضا مداخلاتی هم در این پلتفرم ها صورت می گیرد که این مطلب مروج خشونت است یا با مصالح و منافع نظام بعدی موافقت ندارد و نسبت به حذف و اصلاح مطالب اقدام میکند که همگان باید با این مسئله کنار بیایند.
فیروزآبادی با بیان اینکه در این عصر ضرورت دارد که ما از مزایا و فرصتهای فضای مجازی استفاده کنیم تا زندگی را برای ما راحتتر و مبتنی بر اطلاعات وسیعتر فراهم کند، اظهار داشت: ما مسلمانها باید بتوانیم با گزاره هایی که مبتنی بر اسلام است با یکدیگر صحبت کنیم و این موضوع مستلزم این مسئله است که قلمروی اسلامی را در این فضا ایجاد کنیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ما نمیتوانیم قلمرو اسلامی را بر روی پلتفروم هایی که غربی ها طراحی کرده اند ایجاد کنیم، توصیه کرد که باید مسلمانان تلاش کنند تا در فضای مجازی قلمروسازی هایی که از تعارض بهره نبرده است را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: باید گفت هرچه تعداد کاربران بیشتر و میزان تعاملاتشان فزایندهتر و شکل تعاملاتشان قویتر باشد، از آنها در شبکههای مجازی به عنوان کاربران قوی تعبیر میشود، بنابراین علمای اسلام و زمامداران اسلامی باید تلاش کنند تا به سمت و سوی فضای مجازی حرکت کنند تا ما شاهد شکل گیری قلمروی اسلامی در فضای مجازی باشیم.
فیروز آبادی با بیان این که قلمرو اسلامی باید براساس اصول مودت، مهربانی، احترام به یکدیگر و عدم استفاده از افترا، دروغ و کینهورزی باشد، تصریح کرد: شاید در هیچ زمان دیگری بحث وحدت اسلامی و همکاری اسلامی با توجه به فضای مجازی ضرورتی به این حد در جهان نداشته باشد بنابراین لازم است تا همه اندیشمندان و علمای جهان اسلام در مسیر قلمرو سازی با همکاری هرچه تماتر حرکت کنند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: تحولات فضایمجازی موجب این شده که کاربران در طول مدت زمان کوتاهی در معرض اطلاعات بسیار وسیعی قرار گیرند، اما قدرت تجزیه و تحلیل متناسب با میزان اطلاعاتی که با آن مواجه میشوند، وجود ندارد و ممکن است ما با یک دوران نابسامانی و اختلالات فکری مواجه شویم.
وی ادامه داد: در برآوردی که متخصصان این حوزه داشتند، نشان دادند که فرقه های کوچک منحرف بروز و ظهور پیدا کردند که میتوانند در این فضا یاوران خودشان را در سطح جهان بیابند و به سمت افراط حرکت کنند.
فیروز آبادی با بیان اینکه شاید از نکات منفی و تهدیدهای فضای مجازی این است که حرکتهای افراطی و جریانهای افراطی در این فضا بیش از گذشته ظهور پیدا می کنند، اذعان داشت: از این قبیل حرکتها می توان به داعش اشاره کرد که رفتارهای خارج از انتظار و بیسابقهای در طول تاریخ بشری از خودشان نشان میدهند، مانند کثرت عملیاتهای انتحاری.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در پلتفرمهای غربی برای اینکه بتوانند اعضا را نگه دارند و آنها را افزایش دهند، افراد را با یک فیلتر مواجه میکنند که جهان را از همان پنجره که می خواهند، ببینند، ما در پلتفرمهایی مثل اینستاگرام و فیسبوک با چنین مشکلی مواجه هستیم؛ یعنی فرد در گروهی قرار میگیرد خودش پژواک صدای خودش را میشنود و هم تصورش از جهان بیرونی این است که همه دنیا همان چیزیست که در این فرم به او عرضه میشود.
فیروزآبادی تصریح کرد: وظیفه مسلمانان این است که با قلمرو سازیهایی که انجام می دهند، بتوانند این چنین اشکالاتی را برطرف نمایند و تا زمانی که این قلمرو سازی صورت نگیرد وظیفه علمای اسلام، اندیشمندان اسلامی و ... این است که سواد مسلمین را افزایش دهند و باید مسلمانان را در مورد نحوه استفاده از این فضا توجیه کنند.
وی با بیان اینکه یکی از خصوصیات فضای مجازی این است که به دلیل سرمایهگذاریهای سنگینی که در آن صورت می گیرد، هر روز یک خدمت جدید بر روی این فضا ارائه میشود و کاربران در معرض آماج کاربریهای جدید هستند، اظهار داشت: این کاربری ها معمولا مبتنی بر تمدن غربی است و نوعی اعجاب در کاربران مسلمان ایجاد میکند که زندگی در غرب، زندگی بدون اشکالی است و متاسفانه شاهد هجرتهای دستهجمعی هستیم که از سوی مسلمانان در حال انجام است.
فیروز آبادی تصریح کرد: امروز وظیفهی بسیار سنگینی بر دوش علمای اسلام قرار دارد، آنها باید تصور روشنتر از آن چیزی که در ظاهر غربی ها به نمایش گذاشته اند را برای مسلمانان توجیه کنند.
وی در همین خصوص ادامه داد: متاسفانه برخی از دانشمندان اسلامی، متفکرین اسلامی عمق تحولات فضای مجازی را متوجه نشدند و با روشهای سنتی، غیر شبکه ای و با روشهای غیر تعاملی به صورت سخنرانیها یک طرفه و با استفاده از همان روشهای سنتی که در مساجد صورت میگرفت، با این پدیده برخود میکنند و مسلمانان را بدون یار و یاور در این صحرا و هجومی که مقام معظم رهبری از آن به تهاجم فرهنگی تعبیر کرده اند، رها کرده اند.
فیروز آبادی در پایان گفت: بنابراین علما و دانشمندان اسلامی باید با هجمه های سنگینی که علیه جوانان ما به راه افتاده است، مقابله کنند و در نهایت امیدواریم که جامعه اسلامی بتواند این مشکل را با همت و ایمان مسلمین و تلاش متفکران و زمامداران اسلامی پشت سر بگذارد.