رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی و نقد و بررسی الگوی عرضه شده
• فلسطین و مقاومت اسلامی
• آیین نکوداشت آیة الله محمد علی تسخیری

سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

سخنگوی جماعت اسلامی هند در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت: هدف وحدت اسلامی ساختن جامعه بشری بر اساس مباحث اخلاقی است

تصویر

مولانا الیاس فلاحی، سخنگوی جماعت اسلامی هند در سخنانی در وبینار روز چهارم کنفرانس وحدت اسلامی، به موضوع لزوم اخوت اسلامی و اتحاد اسلامی برای تداوم و بقای امت مسلمان اشاره کرد و گفت: امت مسلمان بر اساس پایه های فرقه ای، زبانی یا مرزهای جغرافیایی برپا نشده است؛ بلکه این گروه، سخنگوی خدا، نایب و جانشین خدا بر روی زمین هستند. خداوند در قرآن کریم در بیان هدف ایجاد امت اسلامی فرموده است: كُنتُم خَيرَ أُمَّةٍ أُخرِجَت لِلنّاسِ «شما یک امت خوب هستید؛ امتی که وجودش، سرچشمه و خوبی است و دلیل وجود شما این است که به انسان ها خدمت کنید». به همین دلیل قرآن در شرح مقام و شأنیت حضرت رسول این چنین می فرماید: مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ «ای پیغمبر ما تو را برای تمام جهان رحمت قرار داده و فرستادیم». این سخن نشان می دهد هر امتی که رسول و رهبرش، نشان رحمت باشد آن امت نیز برای جهان بشری رحمت است.

او با بیان اینکه امت مسلمان زمانی می تواند به اهداف خیر خود برای جامعه بشری دست یابد که متحد باشد، افزود: اگر امت مسلمان متحد نباشد نمی تواند به هیچ کدام از اهداف خود، نه در سطح جهان و نه در سطح منطقه دست پیدا کند. دلیل نزول قرآن هم ایجاد اخوت در امت مسلمان بوده است. خدای متعال در قرآن فرموده است: كُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ «شما در جنب و نزدیکی آتش عداوت و دشمنی قرار داشتید». یکی از معانی این آیه این است که شما در کنار آتش دوزخ ایستاده بودید. بعضی از مفسرین تفسیر نموده اند که منظور از آتش، آتش عداوت بوده است و این آتش عداوت و دشمنی، شما را می سوزاند و نابود می شدید ولی قرآن، از نابودی شما در آن آتش جلوگیری کرد.

وی افزود: مسلمانان باید متوجه این نکته باشند که دلیل اصلی تضعیف قدرت جهانی ایشان، دور شدن از رحمت الهی و عدم تحقق نقش سازنده امت مسلمان است که علی رغم دریا بودن، به صورت قطره درآمده اند و قدرت شان تکه تکه شده است.  اگر مردم به جنگ بپردازند و مسلمانان برای از میان بردن اختلافات تلاش نکنند، خلاف آموزه های دین اسلام قدم برداشته اند.

سخنگوی جماعت اسلامی هند به اولین گام حضرت رسول در برپایی جامعه اسلامی مدینه اشاره کرد و گفت: هنگامی که حضرت رسول به مدینه هجرت نمودند، بر لزوم اجرا کردن اصل برادری تاکید کردند و رابطه بین مهاجرین و انصار را بر رشته برادری قائم نمودند تا این جامعه بتواند برای جهان اسلام یک الگو باشد. از این رو همگان باید بدانند که اسلام، دشمنی ها را از بین می برد و محبت و دوستی را ترویج می کند .
 
مولانا الیاس فلاحی، ارتباط اخوت و اخلاق اسلامی را بسیار تنگاتنگ دانست و افزود:  آداب  و اخلاق اجتماعی در اسلام بیان شده است. این موضوع در سوره حجرات به صورت ویژه بیان شده  که اگر در بین مؤمنین، منافق یا فاسقی خبر بدون سندی آورد، آن خبر را قبول نکنید تا در نتیجه شایعه، با هم دشمن نشوید. در قرآن فرموده شده یکدیگر را مسخره نکنید. همدیگر را با نام و عنوان های بد صدا نزنید. از یکدیگر بد نگویید. همچنین گفته شده به یکدیگر سوء ظن نداشته باشید، از گمان بد کردن به یکدیگر بپرهیزید که برخی از این گمان ها گناه است.

وی تصریح کرد: اخوت، یکی از اساس و بنیادهای امت مسلمان است و خداوند آن را به تمام انسان ها تعمیم داده، يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ «ای انسان ها! ما شما را از یک پدر و مادر آفریدیم. خلقت شما را از یک مرد و زن شروع کردیم. شما را در گروه و قبیله های مختلف قرار دادیم تا بتوانید یکدیگر را بشناسید. همگی از فرزندان آدم هستید. کسی از شما در نزد خدا قابل تکریم و احترام است که از خدا بترسد و تقوای الهی پیشه کند.» بنابراین شاهدیم که در اسلام به کرات درباره اخوت و برادری جهانی صحبت شده و این نکته مورد تاکید قرار گرفته است که همه انسان ها در اصل، فرزندان آدم هستند و هیچ یک از آنها بر دیگری برتری و فضیلت ندارد. اسلام با این روش، الگو و مدل برادری جامعه بشری را عرضه نموده است. این موضوعی است که هیچ تمدنی در جهان آن را مورد توجه قرار نداده است. بر همین اساس قرآن در بسیاری از آیه ها می فرماید: همه شما فرزندان آدم هستید و در بین فرزندان آدم نباید در هیچ موضوعی از هم گسستگی و تفرقه ایجاد شود. از این رو وحدت اسلامی یک عمل مستحب نیست بلکه یک فریضه عینی است. وحدت اسلامی نتیجه آموزه های اسلامی و یکی از نیازهای اساسی ایمان است زیرا ایمان، موافق افتراق و انتشار در بین پیروان خود نیست و می خواهد در بین مؤمنین اتحاد باشد.

او یکی از نشانه های عذاب الهی را قوم گرایی مسلمانان دانست و افزود: لازمه پایبندی به وحدت اسلامی، پیروی از اصول اخلاقی و آموزه های دینی است و باید آن را در خود ایجاد کرد. باید در سطح جهانی در ذهن هر فرد امت مسلمان این ذهنیت را ایجاد نمود که شهادتین لَا إلَهَ إلاَّ اللَّهُ ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ اساس و دلیل  اتحاد امت مسلمان است.

مولانا الیاس فلاحی در پایان بیان کرد: در حقیقت هدف وحدت اسلامی ساختن جامعه بشری بر اساس مباحث اخلاقی است. امت مسلمان باید با پرداختن به عدل و داد و پایان دادن به فتنه و فساد و وحشت، انسان ها را بنده خدا سازد و عدل اجتماعی را بین آنها ترویج دهد.