«عبدالهادی آونگ» رئیس حزب اسلامی مالزی در وبینار برگزار شده در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در ارتباط با امت یکپارچه اسلام سخن گفت.
وی با بیان این که امت اسلامی دارای رسالت جهانی است که از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا برپایی قیامت ادامه مییابد، تصریح کرد: رسالت پیامبر اسلام(ص) مانند دیگر پیامبران نیست که منحصر به قوم و زمان و سرزمین آنها بوده است.
وی در این باره توضیح داد: هر پیامبری صاحب دعوتی محدود به قوم، زمانه و وطن خویش بود؛ اما رسالت پیامبر ما حضرت محمد (ص) تا آخر الزمان و پایان جهان ادامه دارد و از حد و مرز، قومیت و... در آن خبری نیست.
رئیس حزب اسلامی مالزی، دین پیامبر اسلام (ص) را دارای دو ویژگی منحصر به فرد خواند و با استناد به آیات 28 سوره سبأ "« و ما أرسلناک إلا کافّة للنّاس بشیرا و نذیر : ما تو را نفرستادیم مگر مژده دهنده و هشدار دهنده برای همه مردمان» و 158 سوره اعراف « قل یا أیّها النّاس إنّی رسول الله إلیکم جمیعا: بگو ای مردم، من فرستاده ی خداوند به سوی همه ی شما هستم.» و یک سوره فرقان « تبارک الذی نزّل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا: والامقام و عظیم الشأن کسی است که قرآن را بر بنده ی خویش نازل ساخت تا اینکه بیم دهنده و هشداردهنده برای جهانیان باشد.» رسالت پیامبر اسلام(ص) را یک رسالت جهانی و دعوت همه مردم اعم از عرب و عجم به سوی خدا عنوان کرد.
وی ادامه داد: اما پیروان باورمند به او و حاملان شریعت اش، همان امت اجابت کننده هستند، چنان که خداوند متعال در آیه 18 سوره رعد فرموده است: «الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَىٰ و الَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ أُولَٰئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ: کسانی که (دعوت) پروردگار خود را پاسخ می گویند، سرانجام نیک دارند و کسانی که دعوت پروردگار خویش را پاسخ نمی گویند، اگر همه چیزهایی که در زمین است و همانند آنها از آن ایشان باشد و همگی را برای رهایی خویش پرداخت کنند، حساب بدحال کننده ای دارند و جایگاه ایشان دوزخ است و چه بد جایگاهی است.»
این اندیشمند مالزیایی با بیان این که امت اجابت کننده و پاسخ دهنده همان مسلمانان هستند، تصریح کرد: رسول خدا (ص) الگو و سرمشقی نیکو بود که میان مؤمنان مهاجر و انصار برادری و اخوت ایجاد کرده و غیر مسلمانان را بدون اکراه و اجبار به اسلام دعوت کرد و با غیر مسلمانان پیمان و معاهده امضا نمود و از آن به عنوان ابزاری ارتباطی برای تبلیغ و رساندن رسالت اسلام و پیاده کردن دعوت عملی صلح آمیز استفاده نمود.
وی در ادامه به تشکیل نخستین دولت اسلامی در مدینه با هدف ایجاد اتحاد میان امت اسلامی و دعوت به اسلام در سایه دولتی یکپارچه اشاره کرد و افزود: اصل، وحدت امت از حیث دعوت و اجابت کردن است و تفرقه و پراکندگی در مرتبه بعدی جای دارد.
آونگ با اشاره به آیه 213 سوره بقره «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ: مردم یک امت واحده شدند و خداوند، پیامبران را برای بشارت دادن و هشدار دادن برانگیخت و کتاب آسمانی که مشتمل بر حق بود و به سوی حقیقت دعوت می کرد بر آنان نازل کرد تا در میان مردم راجع به آنچه اختلاف میورزند، داوری کند و در کتاب آسمانی تنها کسانی اختلاف ورزیدند که در دسترس شان قرار داده شده بود و به دنبال دریافت دلایل روشن، از روی ستمگری و کینه توزی اختلاف نمودند. پس خداوند کسانی را که ایمان آورده بودند، به فرمان خویش به آنچه که حق بود و در آن اختلاف ورزیده بودند، رهنمون شد و خداوند هر کسی را که بخواهد به راه راست رهنمون می شود» گفت: سپس مسئله کشمکش بین حق و باطل و درگیری بین اسلام و دشمنانش اتفاق افتاد، چنانکه خداوند متعال در آیه 217 سوره بقره می فرماید: «وَلا يَزالونَ يُقاتِلونَكُم حَتّى يَرُدّوكُم عَن دينِكُم إِنِ استَطاعوا وَمَن يَرتَدِد مِنكُم عَن دينِهِ فَيَمُت وَهُوَ كافِرٌ فَأُولٰئِكَ حَبِطَت أَعمالُهُم فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ وَأُولٰئِكَ أَصحابُ النّارِهُم فيها خالِدونَ: پیوسته با شما خواهند جنگید تا اگر بتوانند شما را از آیین تان برگردانند، ولی کسی از شما از آیین خود برگردد و در حال کفر بمیرد، چنین کسانی اعمالشان در دنیا و اخرت برباد می رود و ایشان اهل دوزخند و در آن جاویدان می مانند.»
رئیس حزب اسلامی مالزی در بخش دیگری از سخنان خود به حدیثی از رسول خدا (ص) اشاره کرد که فرمودهاند: «حکایت مؤمنان در دوستی و رحم و شفقت با یکدیگر مانند یک جسد واحد است که اگر عضوی از آن به درد آید، سایر اعضای جسد با بیداری و تب با او همراهی و همدردی می کنند.»
وی با بیان این که براساس آموزههای دینی، وحدت امت اسلامی، یک واجب و فریضه است و اختلاف و تفرقه هرگز جایز نیست، تاکید کرد: اختلاف در فروع دین و امور اجتهادی به خاطر تنوع شرایط و احوال، با رعایت آداب اختلاف که به ایجاد تفرقه در صف مسلمانان و از بین رفتن شوکت مسلمانان منجر نشود، جایز است، زیرا خداوند متعال در آیه 105 سوره آل عمران فرموده است: « و مانند کسانی نشوید که پراکنده شدند و اختلاف ورزیدند، پس از آنکه نشانه های روشن به آنان رسید و ایشان را عذاب بزرگی است.» و همچنین در آیه 46 سوره انفال فرموده است: « و از خدا و پیغمبرش اطاعت نمایید و کشمکش مکنید که درمانده و ناتوان می شوید و شکوه و هیبت شما از میان می رود. و شکیبایی کنید که خدا با شکیبایان است.»
این اندیشمند مسلمان، عزت اسلامی را حاصل وحدت مسلمانان دانست و افزود: گرچه ملتهای مسلمان متنوع هستند و مذاهب اسلامی با هم تفاوت دارند اما با اطاعت از دستور خداوند است این امر محقق میگردد.
وی تاکید کرد: رسول اکرم (ص) با ایجاد وحدت بین مهاجرین و انصار، موفق به برپایی دولت اسلامی در مدینه شد تا اجرا کننده این کلام الهی باشد که می فرماید: « بی گمان کسانی که ایمان اوردند و مهاجرت کردند و در راه خدا جهاد نمودهاند و کسانی که پناه دادند و یاری کردهاند، آنان حقیقتاً مؤمن و باایمانند و برای آنان آمرزش و روزی شایسته است.».
آونگ مومنان را حاملان پیروزی موعود و وارثان قدرت و نعمت خداوند در زمین خواند، چنان که خداوند متعال در آیات 40 و 41 حج فرموده است: «و مسلماً خداوند یاری میدهد کسانی را که او را یاری دهند و خداوند نیرومند و چیره است.کسانی هستند که هرگاه در زمین ایشان را قدرت بخشیم، نماز را برپا میدارند و زکات را میپردازند و امر به معروف و نهی از منکر مینمایند، و سرانجام همه کارها به خدا برمیگردد.»
وی با اشاره به آیه 55 سوره نور که میفرماید: « خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده می دهدکه آنان را قطعاً جایگزین در زمین خواهد کرد، همان گونه که پیشینیان را جایگزین قبل از خودشان کرده است، همچنین دین و آیین ایشان را که برایشان می پسندد، حتما پابرجا و برقرار خواهد ساخت و نیز خوف و هراس آنان را به امنیت و آرامش مبدل می سازد، ایشان مرا می پرستند و چیزی را همتای من قرار نمی دهند. بعد از این کسانی که کافر شوند، آنان همان فاسقان هستند.» تاکید کرد: پیروزی و یاری وعده داده شده از سوی خدا در پیکار میان حق و باطل و جهاد در راه خدا حاصل میشود تا دین اسلام رهبری جهان را علی رغم وجود تکثر دینی و قومیتهای مختلف برعهده بگیرد و آن را براساس عدالت و آزادی و حقوق مردم اصلاح نماید.
وی با اشاره به نفوذ اسلام به قارههای مختلف، از جنوب شرق آسیا و آسیای میانه و شرق آن تا شمال آفریقا و اندلس در جنوب اروپا و بخشی از اروپای شرقی، بر تشکیل تمدن اسلامی در این مناطق تاکید کرد.
این اندیشمند مسلمان دور شدن از دین و عدم برخورداری از وحدت را عامل ضعف کنونی امت اسلامی خواند و تصریح کرد : عدم پایبندی حاکمان جهان اسلام به دین و اهمال آنها در فراهم کردن قدرت معنوی و مادی، باعث تفرقه و بروز کشمکش در میان امت اسلامی شده و گرفتار شدن آنها در استعمار نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به همراه داشته است.
وی اظهار داشت: ما ناگزیریم ذهنها و اندیشهها را از جهالت نسبت به دین، کشورها را از زنجیرهای استعماری، علما را از ضعف و حاکمان را از عبودیت و بندگی استعمار آزاد کنیم؛ استعماری که حاکمان را در برجها و کاخها قرار داده و آنها را به جنگ با امت شان و ویران کردن کشورهای شان تحریک میکند.
رئیس حزب اسلامی مالزی، انقلاب اسلامی ایران را نمونهای از یک آزادی درست و صحیح و نقطه رهایی از غل و زنجیرهای استکبار جهانی و آزاد شدن از استعمار قدیم و جدید خواند و تصریح کرد: بیشتر کشورهای اسلامی به دلیل مسئله مذهب که در صورت بروز اختلاف با مراجعه به علمای فرهیخته حل میشود، همچنان مخالف و ضد این انقلاب عظیم هستند.
وی جایگاه جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: ایران جامعه ای است که مذاهب متعدد اسلامی در آن و در کشورهای همجوار آن وجود دارد و علاوه بر آن اقلیتهای غیر مسلمان در آن زندگی میکنند.