رفتن به محتوای اصلی
• جنگ و صلح عادلانه
• اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم
• آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری
• همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات
• احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین
• تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی و نقد و بررسی الگوی عرضه شده
• فلسطین و مقاومت اسلامی
• آیین نکوداشت آیة الله محمد علی تسخیری

سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

معیت با رسول اکرم(ص) از اهم واجبات شرعیه و قوام شکل‌گیری امت اسلامی است

تصویر

 آیت‌الله محسن اراکی در دومین نشست از سلسله نشست‌های سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به این‌که بدون شک وحدت در جهان اسلام از واجبات شرعی‌است که بر همه واجبات دیگر مقدم است، اظهار کرد: تقریب بین مذاهب اسلامی مقدمه وحدت جهان اسلام است. 

وی اضافه کرد: هر چند تقریب بین مذاهب یا وحدت جهان اسلام به این معنا نیست که مذهبی و یا پیرو مذهبی بدون دلیل دست از مبانی مذهبی خود بردارد اما اصل این است که نزاع در جامعه اسلامی نباشد، مسلمین با یکدیگر به جنگ نپردازند و بتوانند ید واحده باشند.

دبیرکل سابق مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد مفهوم همراه با رسول خدا(ص) بودن، گفت: آنچه که از آیات قرآن و سنت پیامبران و نبی اکرم(ص) برمی‌آید، این است که معیت با رسول اکرم(ص) و من الرسول اکرم بودن از اهم واجبات شرعیه است و قوام شکل‌گیری امت اسلامی به این امر وابسته است.

وی به داستان حضرت ابراهیم(ع) و تأثیر همراهی با رسول (ص) اشاره کرد و ادامه داد: در جایی داریم سلمان منّا اهل‌البیت؛ این منّا بودن یا منّا نبودن همان معیار و ملاک امت رسول اکرم(ص) و پیوستن به رسول اکرم(ص) به عنوان امت اوست. کسانی که بتوانند از رسول اکرم(ص) تبعیت کنند، از رسول هستند. 

اراکی با تاکید بر اینکه من الرسول بودن وحدت آفرین است و دل ها را یکی می‌کند، گفت: آن جمعیتی من الرسول‌اند که مع الرسول باشند. معیت با رسول، من الرسول بودن را به وجود می‌آورد و من الرسول بودن، وحدت را به وجود می‌آورد. 

وی ادامه داد:  سبیل غیر مومنین همان جداشدن از رسول اکرم(ص)، همان شقاق با رسول اکرم(ص)، همان محاده با رسول و با خداست.شقاق با خدا و رسول، محاده با خدا و رسول، جدا شدن از رسول، معیت را از بین می‌برد. معیت که از بین رفت، من الرسول بودن هم از بین می‌رود و من الرسول بودن که از بین رفت،شقاق، درگیری، اختلاف، نزاع و قتل آغاز می شود.

این استاد حوزه علمیه، ظالم و ستمگر را جداشده از معیت با رسول دانست و گفت: نمونه اعلا و نمونه اکبر ظلم به نفس، ظلم به جامعه اسلامی، ظلم به بشر همین جدا شدن از رسول(ص) است. رسول را تنها گذاشتن و راه من الرسول را دنبال نکردن و سبیل الرسول را پیروی نکردن است.

وی با بیان اینکه هدف تقریب نزدیک کردن همه افراد جامعه اسلامی به سبیل الرسول است، گفت: تقریب به این معناست که همه جامعه اسلامی بیایند و من الرسول باشند و به خانه رسول بپیوندند. وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ؛ مجیء با رسول، پیوستن به رسول همان معیت با رسول است.

اراکی با اشاره به اینکه ظلم به نفس جدا شدن از سبیل رسول است، گفت: من الرسول بودن همراه معیت با رسول است. معیت با رسول هم اتباع با رسول است. از همین مکان و از همین مناسبت، مناسبت ایام میلاد رسول اکرم (ص) که بسیار متناسب با وحدت و تقریب است، این ندا را سر می‌دهیم که ای جامعه اسلامی، ای مسلمین، ای کسانی که ادعای پیروی از رسول اکرم می‌کنید، بیایید و این پیروی را محقق کنید، همگی مع الرسول باشید تا من الرسول شوید.