نورا فرحات، استاد دانشگاه الجزایر، عصر جمعه 30 مهر در سیزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سخنانی با موضوع "مبانی ساختار فکری گروههای تروریستی سلفی" خاطرنشان کرد: اندیشه سلفی بر پایه سه عنصر اصلی استوار است؛ اول، تبعیض و فرقه گرایی، دوم ،فریب وتکفیر و سوم ، خشونت و تروریسم. وهابیت هم بخشی از سلفی گری است. سلفی گری در گذشته با افرادی که اهل حدیث و تندروها نامیده میشوند، آغاز شد، سپس ابن تیمیه وپس از آن ابن عبدالوهاب و سپس شیوخ معاصر که از شخصیتهای سلفی بهره میبردند، ظاهر شدند.
وی افزود: سلفی بر اساس عنصر گمراهی و تکفیر، تنها خودش را هدایت یافته میبیند و دیگر مسلمانان را گمراه تصور می کند یا آنها را کافر میشمارد. پس از آن فتوا میدهد که اینان مرتد هستند و بنابراین مستحق کشته شدن می باشند.
وی به تعریف عنصر تبعیض و فرقه گرایی پرداخت و گفت: این عنصر چیزی است که شخصیت وهابی را تثبیت میکند. مسلمان معمولی مسلمانی است که احساس میکند مانند همه مسلمانان دیگر گاه اشتباه و گاه درست عمل میکند و ممکن است در جایی هدایت شود و در مکان هایی دیگر به بیراهه رود؛ اما سلفی ها خود را بر حق و معصوم از خطا میدانند.
استاد دانشگاه الجزایر با بیان اینکه این تمایز منجر به گمراهی و تکفیر میشود، گفت: همچنین سه مورد وجود دارد که سلفی ها نام باطل کننده ایمان را بر آنها گذاشته اند و شامل موارد متعددی میشود. محمد بن عبدالوهاب فهرستی دارد که آن را باطل کننده ایمان نامیده است و هر کس در قسمتی از آن قرار گیرد ، کافر نامیده میشود. یکتاپرستی یکی از این موارد است، به عنوان مثال ما معتقدیم که خداوند ما را آفریده و رزق و روزی را فراهم کرده است و همه چیز را در یک حکومت توحیدی که خداوند متعال حاکم آن است، از پیش تعیین کرده است، اما سلفیها بر آنچه که آنها توحید الوهیت مینامند، متمرکز شده اند؛ مثلا توسل جستن را شرک میپندارند. آنها توسل، درخواست کمک، رفتن به زیارتگاه ها یا ساختن قبر واقداماتی این چنینی را شرک میدانند.
وی به دومین عقیده سلفی ها اشاره کرد و گفت: دوم، مجسم کردن و تشبیه است که آنها وحدت صفات و نام ها را یکی از منابع اصلی تکفیر به شمار می آورند. آنها میگویند که خداوند متعال یک بدن دارد و از جهات مختلف محدود است. می گویند خدا انگشت دارد و سخن او با صدا بیرون میآید. از این رو همه مسلمانان به جز خودشان را کافر میدانند.
فرحات در ادامه، به دو نوع خشونت اشاره کرد و گفت: خشونت اخلاقی و خشونت احساسی دو نوع از خشونت است. خشونت اخلاقی خشونتی است که وحدت اجتماع را از بین میبرد. سلفی ها لعن و دشنام را مجاز می دانند لذا سخنانشان پر از فحاشی و وکلمات رکیک و دیگر مواردی است که با ارزش های اسلامی سازگار نیست.
وی درباره خشونت احساسی نیز گفت: خشونت احساسی دارای قانونی است که در صورت وجود شرایط اعمال میشود. هر فرد سلفی بذر تروریسم و خشونت را در خود حمل میکند. کسانی که فرصت استفاده از خشونت اخلاقی برای پیوستن به صفوف داعش و القاعده و دیگران برایشان پیش نیامده است در این دسته هستند.
وی با بیان اینکه ما باید تلاش زیادی برای مقابله و پاکسازی جامعه از این پدیده انجام دهیم، خاطرنشان کرد: حتی برخی از کسانی که ممکن است به گروه های مذکور ملحق نشوند، در نتیجه فشار رسانه ای بدون هیچ شرطی عضو گروه سلفیها میشوند. بنابراین ما باید با دعوت کردن به اسلام معتدل و اسلام اصیل محمدی، با استفاده از تمام وسایل ممکن با این تفکر مقابله کنیم.