دکتر مهین هِیبت زایی، مشاور فرماندار سراوان در سخنانی در وبینار روز سوم کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله واطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله والرسول» گفت: تعامل بین مذاهب در جامعه اسلامی نقش اساسی در قدرت یابی وتحکیم مسلمانان دارد. دین اسلام ،دین همبستگی و وحدت است. مقصود از تعامل، وحدت در شیوه های فقهی و اجتهادی نیست و باید اختلاف فتوا از میان فقه مذاهب برچیده شود.
دکتر هیبت زایی با بیان اینکه اختلاف نظر و اختلاف رای امری بدیهی است، افزود: خداوند هم اختلاف را امری طبیعی و دائمی می داند و معتقد است این امر جزو خلقت و سنت الهی است و سنت الهی هم غیرقابل تغییر است اما دین اسلام با اختلاف به معنای ضدیت و ناسازگاری مسلمین نسبت به همدیگر موافق نیست و تفرقه را کار مشرکان میداند. در آیه سی و سه مبارکهی سوره «روم» آمده است که باید رحمت خداوند را در وحدت جست و جو کنیم. چنانکه پیامبر صلی الله نیز بارها فرمودند که اختلاف امت نباید به درون دلهای مسلمانان رخنه کند. مسلمان واقعی باید از این اختلافها و تفرقهها بپرهیزد.
او با اشاره به وجود ادله عقلی و نقلی بسیار درباره این موضوع افزود: این ادله همه مسلمانان را به وحدت فرا میخواند. یکی از این ادله، قاعده ترجیح و تقدم اهم بر مهم هست. حفظ اسلام بر تمامی امور اهمیت و تقدم بیشتری دارد پس باید از تفرقه بپرهیزیم. قاعده دفع ضرر نیز باید در نظر گرفته شود. اختلاف میان مسلمانان باعث تضعیف ارکان و پایههای اسلام می شود بنابراین بر اساس قاعده لزوم دفع ضرر احتمالی، بر همه مسلمانان واجب است که از اختلافها پرهیز کنند. قرآن کریم برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز راههای مختلفی ارائه کرده است. وقتی خداوند این گونه بر وحدت با غیر مسلمانان تاکید میکند، معلوم می شود که به طریق اولی حفظ وحدت مسلمانان اهمیت بیشتری دارد. خداوند متعال در آیه 256 سورهی بقره می فرماید: «لا اکراه فی الدین». هیچگونه اکراه و اجباری در دین نیست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که راه اثبات حق، اکراه و تکفیر دیگران نیست بلکه باید حق را از طریق تفکر ، مودت و تعامل بین مذاهب استدلال و استنتاج کرد.
مشاور فرماندار سراوان در ادامه با تاکید بر اینکه خداوند در آیات متعدد ارزشهای پوشالی را نفی می نماید، افزود: خداوند در آیه سی و سوم سوره حجرات با بیان « یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثى و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم» نژادپرستی و خودبرتر بینی را به طور کامل نفی می کند و می فرماید که هیچ یک از اینها ارزش نیست و انسان ها فارغ از جنسیت، نژاد، ملیت و مرزهای جغرافی و دین و مذهب برابر هستند و آنچه مایه برتری است، تقواست.
دکتر هیبت زایی در ادامه افزود: خداوند همه ما را به وحدت فرا میخواند. «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» یعنی همه شما باید به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید. ریسمان الهی کلمه طیبه لا اله الا الله و محمد رسول الله است که تمام مسلمانان به آن اعتقاد دارند. یکی از عوامل پیشرفت و رمز پیروزی ملتها پیوند و اتحاد است. قرآن کریم اختلاف و پراکندگی را یکی از بدترین عذابها به حساب می آورد. ما در عصری زندگی میکنیم که تمامی دشمنان کمر به نابودی اسلام بسته اند و تمام قوا و امکانات سیاسی، اقتصادی و فکری خود را برای نابودی اسلام یا حذف مسلمانان به کار گرفته اند. بدیهی در موقعیت فعلی هرگونه حرکت مشکوک که موجب بروز تفرقه میان مسلمانان شود، به نفع اسلام و مسلمین نبوده و در واقع تیشهای به ریشه مسلمانان است که منجر به مخدوش کردن چهرهی نورانی اسلام در جوامع بینالمللی و اسلامهراسی می شود.
او همچنین با تاکید بر اینکه همه مسلمانان باید هنگام اختلاف نظر به سیره نبی اکرم مراجعه کنند، افزود: باید ببینیم پیامبر صلی الله چگونه با مخالفان برخورد کرده و وحدت را در جامعه حاکم می کردند. پیمان وحدت و برادری بین انصار و مهاجرین و پیمانهایی که پیامبر با منافقین می بستند، برای همه مسلمانان یک روش درس آموز و زیستن درست است و نشان می دهد که اگر ما خواهان وحدت و اتحاد و همبستگی میان مسلمانان هستیم، باید احترام به همدیگر را یاد بگیریم. باید بدانیم هدف از وحدت، یکی کردن مذاهب نیست. مذاهب دین اسلام در کنار هم زیبا و در کنار هم ناگسستنی و تفکیک ناپذیر هستند.
دکتر هیبت زایی در پایان تصریح کرد: اختلاف نظر نه تنها مذموم نیست بلکه گاهی این امر ابوابی از علم و رحمت را می گشاید. بنابراین ما می توانیم با حفظ مبانی اعتقادی خود و احترام به اعتقادات دیگران با تکیه بر مشترکات در صف واحد قرار بگیریم و اجازه ندهیم این اختلافات در دل ها رخنه کرده و به ساحت عموم مردم کشانده شود.