رفتن به محتوای اصلی

موضوعات فراخوان مقاله

مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با مصائب و بلایا
ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و ترویج فرهنگ تعاون در هنگام ابتلای به مصائب و بلایا
تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی
جهان پساکرونا و سناریوهای جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام
چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا
مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با مصائب و بلایا
ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با مصائب و بلایا

سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

وبینار منطقه‌ای شبه قاره هند

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 

در چند محور می‌توانیم بحران کرونا را گوشزد کنیم. نخست، امکانات بیمارستانی است که باید به اندازه کافی تهیه و امکانات موجود هم مدیریت شود. دومین محور توجه به حضور مستمر کادر درمان در محدوده بیمارستان است که ممکن است سبب خستگی مفرط آن‫ها شود. نکته سوم درباره عدالت توزیع است، یعنی شیوه تخصیص امکانات بیمارستانی چگونه باید باشد؟ براساس جمعیت باشد یا براساس توسعه بیماری؟ به عقیده بنده توزیع امکانات باید حسب اطلاعات باشد به همین دلیل باید روند دقیقی از شیوع بیماری داشته باشیم. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

محور چهارم، درباره اطلاع‌رسانی آمارها است. گاهی حاکمیت‌های اسلامی از بیان آمارهای دقیق ممانعت می‌کنند، این سبب می‌شود که افراد نسبت به جدی بودن یا نبودن کرونا دچار دوگانگی شوند. اگر آمارها را کم بگوییم سبب می‌شود مردم دقت کافی نداشته باشند.  

محور دیگر در نوع عمل مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است در این زمینه شاهد یک تضاد هستیم، گروهی گرفتار استرس‌های غیر معمول شده‌اند و طیف دیگر نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند. فقر خانوادگی از دیگر مشکلاتی است که کرونا ایجاد می‌کند. چرا که هر چند پروتکل‌های بهداشتی تأکید می‌کند که افراد در خانه باشند، ولی برخی افراد روزمزد بوده و نمی‌توانند در خانه بمانند. محور هفتم، بحث تقلب است. در ایام کرونا نیاز به ماسک و مواد ضد عفونی زیاد شده و این سبب شده برخی دست به تقلب بزنند باید نسبت به آن توجه داشت.  

محور هشتم، کمبود امکانات ارتباطی قشر ضعیف است، چون در ایام کرونا استفاده از فضای مجازی زیاد می‌شود برخی امکانات کافی برای حضور در این فضا را ندارند. محور نهم، مخصوص برخی از کشورها همانند جمهوری اسلامی ایران است و آن این‌که کرونا یک بیماری طبیعی است یا حمله زیست فناورانه؟ محور دهم، حمایت مالی از اقشار ضعیف است. محور یازدهم این است چون علم مدرن تاکنون نتوانسته به خوبی با این بیماری مقابله کند شاهد تقابل و دوگانگی طبع مدرن و سنتی هستیم که باید به درستی آن را مدیریت کرد.  

محور دوازدهم تعطیلی مراکز معنوی برای ایجاد آرامش روحی در جامعه می‫باشد و محور سیزدهم این است که بتوانیم تحلیل درستی از دلایل شروع کرونا داشته باشیم، یعنی بدانیم آیا ویروس دست ساز است یا سبک زندگی بشر سبب ایجاد آن شده است. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

دکتر ملک محتشمخان، دبیرکل جماعت اسلامی سراسر هند 

ما میخواهیم بین همه انسانهای جهان وحدت ایجاد شود، اما امتی که خواهان وحدت بین مسلمانهای جهان است باید از درون خودش هم متحد باشد، باید از اختلافات بگذریم و بالاتر از این موضوعات کار کنیم، اساس وحدت یعنی قرآن کریم، اساس وحدت یعنی ذات پاک پیامبر (ص).  

 

مولانا محمد عیسی شاهدی، رئیس انجمن فارسی بنگلادش 

برای اتحاد و انسجام بیشتر امت اسلامی باید بر مشترکات خود تأکید کنیم و به مسائل فرعی و کوچک نپردازیم، اینکه فرقه یا مذهبی خود را از فرقه دیگر برتر و برحقتر بداند موجب تفرقه می‫شود. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬برای مرحله دوم ما باید دشمنان خود را بشناسیم، کسانی که مثل امارات که با رژیم صهیونیستی دوستی میکنند، دشمن خدا، دشمن انسانیت و دشمن فلسطینی‌ها دشمن مسلمانان هستند و بر خلاف دستور قرآن مجید عمل کردهاند. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

 

دکتر ذوالکفل ناظم، فعال رسانه سریلانکا

دین به طور فزایندهای در منطق رسانه چه از منظر تنظیم مؤسسات و محتوای نمادین و چه از نظر اعمال فردی در نظر گرفته می-شود؛ به منظور درک جامعه شناختی نقشی که رسانه مدرن در حیطه دین بازی میکند اهمیت دارد که تأکید کنیم که رسانه مدرن نه تنها سابقه موضوعات دینی را به نمایش میگذارد بلکه ایده‌ها و مراجع دین و مؤسسات را عوض میکند و شیوههای تعاملی را که مردم هنگام برخورد با موضوعات دینی به کار می‌برند تغییر میدهد.  

 

مولانا عبید الله خان اعظمی، از علمای اهل سنت و نماینده سابق پارلمان هند 

اختلاف موجب مرگ و وحدت عامل زندگی است، اختلاف موجب تضعیف جامعه می‌شود؛ وجود اختلاف در جامعه طبیعی است اما جامعه با وحدت و همکاری به هدفش می‌رسد؛ متأسفانه اینقدر در مسائل جزئی با هم درگیر شده‌ایم که موجب سوء استفاده دشمنان شده است.  

 

دکتر محمد ناصر الدین منشاوی، رئیس دپارتمان اردو دانشگاه انوارالعلوم حیدرآباد هند

روح یکپارچگی و اتحاد به عنوان بزرگترین گسترش اخوت اسلامی، اساس جامعه اسلامی است و عامل اخوت، عقیده است که یک مسلمان را پالایش می‌کند. بشریت بر اساس مسئولیت و همکاری جهانی بنا شده است. این به نفع همه مللی است که همکاری می-کنند.  


پروفسور مولانا سید حسیب الدین قادری شرفی، رئیس گروه زبان انگلیسی دانشگاه ملی اردو شهر حیدرآباد هند 

ما با یک بیماری روبرو هستیم که سراسر جهان را در بر گرفته و همه ما در جهت رسیدن به یک راه حل برای این بیماری متحد شده ایم. این یک حقیقت است که کشورهای اسلامی با فرمان خداوند و پیامبرش به انجام عمل خیر و دور نگه داشتن دیگران از شر فراخوانده شده اند. 

 

دکتر محمد علی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در هند 

کرونا اولین پدیدهای است که بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به یک بحران بینالمللی شده و اثرات و تبعات بسیاری را هم به دنبال داشته است. تجربه چند ماه گذشته نشان داده که هر جامعه‌ای که از زیرساخت‌های دینی و فرهنگی مستحکمتری برخوردار بوده قدرت مقاومت بیشتری را از خود نشان داده؛ لذا دستیابی و آرامش بیش از آن که حاصل قدرت و ثروت، مادیات و داشته‌های پزشکی باشد محصول باورهای مذهبی، معنوی و فرهنگی به ویژه معنویات در هر جامعه‌ای است.  

 

سید تنویر الدین حسینی خدانمایی، رئیس مدرسه صوفیان حیدرآباد هند 

همه‌ گیری ویروس کرونا در جهان یک امتحان بزرگ الهی است، این امتحان میخواهد که نیروی خود را برای دفاع از اسلام یک جا جمع کنیم.  

 

مفتی محمد عادل ندوی، رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید راجستهان هند 

انتشار ویروس کرونا در جهان امتحان الهی است، قانون الهی همین است و مهم این است که ما چگونه باید این امتحان را پشت سر بگذاریم؟ راهش را هم قرآن و سنت به ما گفته است، خدا می‫فرماید وَتَعَاوَنُوا عَلَیالْبِرِّ وَالتَّقْوَی در کارهای نیک و پسندیده همکاری کنید‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

 

سید اشفاق گلزار بخاری، رئیس بنیاد شاه همدان کشمیر 

وحدت میان مسلمین و جوامع مسلمان به این معنی است که مسلمانان باید اختلافات مذهبی و تفاوتهای موجود در حدیث، سبک زندگی و فقه همدیگر را تحمل کنند و در یک جبهه واحد در خصوص مسائل مربوط به دنیای اسلام عمل کنند و به همدیگر یاری رساند.  

 

حجت الاسلام دکترعلیزاده موسوی، اندیشمند و استاد حوزه و دانشگاه

دین چگونه با این بیماری مقابله میکند و برای دفع این بیماری چه آموزههایی دارد؟ پاسخ این پرسش این است که دنیا جای بلایا است، جای ابتلاء و ناملایمات است، انسان باید در این جا راه صحیح را انتخاب کند و پیروی کند دنیا جای آرامش و آسایش نیست بلکه جای آزمایش است. گاهی این آزمایش به بیماری است گاهی این آزمایش با ثروت است گاهی این آزمایش با اولاد است.  

 

شیخ وقار احمد، عضو جماعت اسلامی ایالت راجستهان هند 

خدمت به مردم یک نیاز مهم و بخشی از تعلیمات اسلامی است و ما نمی‌توانیم به قرب الهی برسیم مگر اینکه حقوق بندگان خدا، یعنی حقوق پرستندگان را ادا کنیم. ضرورت بر همبستگی در مقابله با بلایایی چون بیماری کرونا و کمک به مردم فارغ از دین و مذهب آن‫ها از ارزش‫های اسلامی بوده که باید همچنان باقی بماند. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

 

مولانا سید بابر اشرف، نایب تولیت بارگاه خواجه غریب نواز در اجمیر شریف راجستهان هند

بزرگترین خطری که در حال حاضر ما را تهدید می‌کند این است که اتحاد و همبستگی ما از هم گسسته است. یکپارچگی از میان رفته است و این موضوع به تضعیف شدید مسلمانان انجامیده است. به همین دلیل مسلمانان در هر کجا با وجود برخورداری از قدرت و امکانات مختلف و منابع طبیعی باز هم دچار عقب ماندگی هستند.